خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

درگیری فیزیکی میان نیروهای هند و چین در مرز دو کشور

در درگیری فیزیکی میان نیروهای هندی و چینی روز سه‌شنبه (۲۷ جوزا) در مرز دو کشور، ۲۰ سرباز هندی کشته شدند. ارتش هند می‎گوید که ۱۷ تن از این سربازان که زخمی شده بودند، به‌علت سرمای هوا جان باخته‌اند. گفته می‎شود که از تلفات احتمالی نیروهای چینی در این درگیری اطلاعی در دست نیست.

به نقل از طلوع نیوز، بیجنگ و دهلی نو، یک دیگر را عامل آغاز درگیری می‎دانند. دو کشور دربارۀ محدوده خط مرزی در منطقۀ “لداخ” مربوط به کشمیر اختلاف دارند.

نزدیک به دو هفته پس از آن که نیروهای هندی و چینی در منطقه مرزی “لداخ” رو در روی هم قرار گرفتند، این رویارویی در منطقۀ “گَلوان” به درگیری فیزیکی میان نیروهای دو طرف انجامید.

هند نخست کشته شدن سه سرباز مرزی‎اش را در این درگیری اعلام کرد؛ اما سپس تأیید کرد که ۱۷ سرباز دیگر نیز به‌علت سرمای هوا، جان باخته‌اند.

شماری از رسانه‌ها گزارش داده‎اند که به این نیروها، کمک‌های صحی فوری نرسیده بود.

دی.اس. دهیلون، آگاه مسایل دفاعی هند در این باره می‎گوید: “ما به اوضاعی رسیدیم که نیروهای دو کشور چشم در چشم هم دیگر قرار گرفتند و در نتیجه درگیری‌ها، سربازان ما کشته شدند. این بسیار ناراحت کننده‌است و ما از حکومت می‌خواهیم که بی درنگ اقدام کند و کارهای دیپلوماتیک را روی دست بگیرد که مانند سال ۱۹۶۲، رویدادهای کوچک، به رویدادهای بزرگتر مبدل نشوند؛ زیرا آن زمان باید اقدام بزرگتری انجام دهیم.”

به‌گفتۀ منابع حکومتی هند، در این درگیری هیچ گلوله‎یی شلیک نشده و نیروهای دو طرف با سنگ و چوب بر هم دیگر حمله کرده‌اند.

شماری از رسانه‎های هندی می‎گویند که در این درگیری، نیروهای چینی نیز تلفات دیده‎اند؛ اما چین این ادعا را تأیید نکرده‌است.

ژائو لیجیانگ، سخن‌گوی وزارت خارجه چین می‎گوید: “در ششم ماه جون، فرماندهان نیروهای مرزی دو کشور دربارۀ کاهش تنش‌ها در مرز به توافق رسیدند؛ اما این تکان دهنده بود که نیروهای هندی در پانزدهم ماه جون، این توافق را زیر پا گذاشتند و با دو بار عبور از خط مرزی، فعالیت‌های غیرقانونی انجام دادند و بر سربازان چینی حمله کردند. این کار به درگیری‌های فیزیکی میان نیروهای مرزی دو طرف انجامید.”

این مرگبارترین درگیری میان نیروهای هندی و چینی در چند دهه اخیر بوده‎است.

هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ مرزی کوتاه داشتند و تا کنون ناتوانسته‌اند که با وجود گفتگوهای دو دهه‌یی، مشکلات مرزی شان را از میان بردارند. نیروهای دو طرف بارها هنگام گشت‌زنی در بخش‎های مرزی با هم درگیری‌های نه چندان سنگین داشته‌اند؛ اما از سال ۱۹۶۷ میلادی به بعد، این درگیری‌ها هیچ تلفاتی نداشتند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق