خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

عضو مجلس: بزرگترین فاسدان از اراکین بلند‌پایه حکومتی و از اعضای تیم رئیس جمهور بوده است

در حالی که لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید گزارش بررسی‌هایش را در بارۀ اتهام‌ها بر جواد پیکار، سرپرست پیشین وزارت شهر سازی و اراضی به ادارۀ امور ریاست‌جمهوری فرستاده است، اما ادارۀ امور ریاست‌جمهوری در این باره چیزی نمی‌گوید.

پیشتر جواد پیکار به استفاده سوء از صلاحیت و نیز به خریداری جایدادی در ترکیه از یک منبع نامعلوم متهم شده بود.

دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید که نبود ارادۀ سیاسی در رسیدگی به پرونده‌های فساد وزیران پیشین کابینه و نیز مستقل نبودن نهادهای عدلی و قضایی در تصمیم گیری‌های شان، زمینه را برای مصوونیت مقام‌های بلند پایه حکومت فراهم ساخته است.

بر بنیاد اطلاعات لوی سارنوالی جواد پیکار سرپرست پیشین وزارت شهرسازی و اراضی، در ماه جدی سال پار به اتهام استفاده سوء از صلاحیت و خرید جایدادی در ترکیه از یک منبع نامعلوم ممنوع الخروج شد.

به گزارش طلوع نیوز، با گذشت در حدود هفت ماه چگونگی رسیدگی این  اتهام‌ها روشن نشده است، لوی سارنوالی می گوید که نتایج بررسی ها را در این باره به اداره امور ریاست‌جمهوری فرستاده است، اما ریاست‌جمهوری در این باره دیدگاهی به دست نمی‌دهد.

عین الدین بهادری- رییس کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات گفت:«مردم حق دارند درباره آقای پیکار چیکار بوده چقدرسرمایه داشته در گذشته و در حال حاضر وضعیت مالی آقای پیکار چگونه است.»

دیده بان شفافیت افغانستان نیز می‌گوید که تلاش‌های چندین ماهه این نهاد در باره سرنوشت پروندهای فساد وزیران پیشین کابینه حکومت،  بی نتیجه بوده اند و حتی اطلاعاتی از این که پرونده‌های کدام وزیران در لوی سارونوالی افغانستان ثبت شده است در دست نیست.

ناصر تیموری- رییس دادخواهی و ارتباطات دیده‌بان شفافیت افغانستان گفت:«رهبری سیاسی دولت افغانستان هیچ اراده یی برای رسیدگی به پرونده‌های وزرا ندارد و نهادهای عدلی و قضایی بنابر ضعف مدیریت شان بر طبق قانون عمل نمی کنند.»

لوی سارونوالی پیش از این در اطلاعاتی که از رسیده‌گی به پرونده‌های مقام‌های بلند پایه حکومتی، چیزی درباره پرونده های وزیران پیشین کابینه نگفته است.

توفیق وحدت از مجلس نمایندگان گفت:«بسیار کسانی که دست شان به فسادهای بزرگ آلوده است از اراکین بلند پایه حکومتی [است که] اونا امروز بیرون از کشور استند و بعضی هایشان در تیم رییس‌جمهور غنی حضور پیدا کردند.»

بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای باز سازی افغانستان، پیش از این  از آنچه که  مصوونیت چهره‌های سیاسی در مبارزه با فساد اداری گفته است انتقاد کرده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق