خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

٤٥ فعال مدنى افغان براى نشست غیر رسمی به قطر دعوت شدند

مرکز مطالعات منازعه و مسایل بشری مستقر در دوحه،  نام‌ هاى ۴۵ نفر از فعالان مدنی و سیاسی افغانستان را نشر کرده  که برای یک نشست “غیررسمی” در آینده نزدیک به دوحه دعوت شده‌اند.

سلطان برکات، رئيس این مرکز در صفحه تویترش نوشته است که این افراد برای شرکت در یک «نشست فکری آینده افغانستان» به دوحه دعوت شده‌اند.

اسماى  برخى ازچهره‌های سیاسی، مقام‌های پیشین دولت و شماری از فعالان حقوق زن و نمایندگان شورای ملی در این فهرست دیده می‌شود.

محمد یونس قانونی، نادر نعیم، سید اسحاق گیلانی، محمد امین کریم، عبدالکریم خرم، اورځلا نعمت، صفیه صدیقی، ساحره شریف، شاگل رضایی، نرگس نهان، محمد احسان ضیا، شینکی کروخیل، عبدالسلام عابد، احمد مسعود و جاوید لودین از مشهوترین چهره‌ها در بین این ۴۵ تن مى‌باشند.

به گفته‌اى سلطان برکات، این افراد شامل «افغان‌های روشنفکر، اهل فکر و رهبران اخلاقی» استند و برای بحث در باره موضوعات اساسی دعوت شده‌‌اند که افغانستان پس از امضای توافق‌نامه دوحه میان امریکا و طالبان با آنها مواجه است.

منبع افزوده است، موضوعاتی که در این نشست روی آن بحث صورت می‌گیرد از جمله حکومت آینده پس از توافق (با طالبان) در بررسی تطبیقی دیدگاه‌ها در باره کشورهای اسلامی که مبتنی بر قانون اساسی با اصول اسلامی استند، حقوق زنان در آینده افغانستان و موضوعات دیگر اجتماعی- اقتصادی را در بر می‌گیرد.

وی تاکید کرده که این نشست به هیچ وجه، “یک فضای مذاکره” نیست. تمرکز بر بخش‌های فنی، جنبه‌های اساسی تشریح ایده‌ها، تحلیل و محتوایی است.

موصوف افزوده که این نشست تعامل دیدگاه‌های جمعی در یک گفت‌و‌گوی باز است، هدف اساسی مشارکت سازنده برای نقشه راه صلح پایدار در افغانستان است.

دولت افغانستان و شورای عالى مصالحه ملی تاکنون در مورد این دعوت اظهار نظر نکرده‌اند.

با اين حال ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان  گروه طالبان به رسانه‌ها گفته است که تاکنون اين موضوع با آنها شريک نشده و هر زمانى که شریک شد، بعد تصمیم خواهند گرفت.

مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشردوستانه را سلطان برکات در سال 2016 در دوحه بنیان نهاد.

به اساس یک گزارش پژواک، روز گذشته نیز این مرکز اعلام کرد که در همکاری با جمعی از شخصیت‌ها و نخبگان و مراکز پژوهشی در افغانستان، اتاق تفکر برای آینده افغانستان  را به هدف بحث روی مسایل حیاتی کشور تاسیس می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق