خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

یوناما: بازی‌گران صلح افغانستان زمینۀ گفت‌و‌گوی مستقیم را فراهم کنند

هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل گفت که تنها راه تأمین صلح در افغانستان، گفت‌و‌گو است و از تمامی طرف‌ها در این کشور خواست که زمنیه را برای آغاز و موفقیت مذاکرات بین‌الافغانی مساعد کنند.

یوناما همچنان از جوانب دخیل در افغانستان خواست که به خشونت‌ها در این کشور پایان داده و تعهدشان را برای برقراری صلح در این کشور نشان دهند.

هیئت معاونت ملل متحد در صفحۀ تویترش نگاشته است: «تمام بازی‌گران در این عرصه باید وضعیت را برای آغاز و موفقیت مذاکرات بین الافغانی مساعد سازند. اکنون زمان آن رسیده است تا با پایان سطح خشونت‌ها، تعهد واقعی به صلح و عطوفت در برابر افغانان را نشان داد.»

بر اساس توافقنامۀ صلح که به تاریخ ۲۹ فبروری میان ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر امضا شد، باید حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان و طالبان ۱۰۰۰ اسیر دولتی را رها می‌کردند و سپس مذاکرات بین الافغانی آغاز می‌شد اما با گذشت پنج ماه از امضای این توافقنامه تا کنون رهایی این شمار زندانیان عملی نشده و مذاکرات صورت نگرفته است.

در این حال، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با شیخ محمد عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری‌اش در بارۀ اخرین تحولات در منطقه و به ویژه صلح افغانستان صحبت کرده است.

آقای پمپئو در صفحۀ تویترش نگاشته که از “تلاش‌های قطر برای فراهم‌کردن تسهیلات در گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی قدردانی کرده است.”

به نقل از صدای امریکا، تا اکنون زمان دقیق گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی مشخص نشده است اما دیروز حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان، تایید کرد که نخستین نشست مستقیم صلح میان حکومت این کشور و گروه طالبان در قطر برگزار خواهد شد.

پیش از این محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از اندونیزیا، ازبکستان، آلمان، ناروی، روسیه و چین به عنوان کشورهای نام برده بود که علاقمند میزبانی مذاکرات صلح افغانستان‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق