خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

آیا طالبان به حکومت کنونی خواهد پیوست؟

محمد اشرف غنی چندی پیش در کاپیسا گفت که برای ادغام طالبان در بدنه حکومت تلاش می‌کند. اکنون این سوال مطرح است که آیا تلاش‌های او نتیجه خواهد داد یا آیا طالبان آماده می‌شوند که به حکومت کنونی ادغام شوند؟

قراین در باره این دو پرسش، پاسخ منفی دارد و چنان می‌نماید که امکان ادغام طالبان به بدنه حکومت بسیار بعید است. مذاکرات مستفیم طالبان با امریکا، به رسمیت نشناختن حکومت افغانستان، برقراری روابط با کشورهای منطقه و تشدید حملات بر حومه‌ها و مراکز ولایات، حکایت از قدرت‌مندی این گروه می‌کند؛ بنابراین نفس قدرت‌مندی طالبان باعث می‌شود که حکومت کنونی را نپذیرد چه رسد به این که در این حکومت ادغام شود.

آنچه گزارش‌ها نشان می‌دهد تا هنوز در موضع منش قدرت‌مندانه طالبان تغییراتی رخ نداده است و این گروه همچنان بر جنگ و بازگشت قدرت‌مندانه‌شان اصرار می‌کنند. این موضع طالبان را به وضوح می‌توان در نظریات عباس عراقچی و روزنامه «اکسپرس تریبون» پاکستانی دید.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجۀ ایران در گفت‌وگوی ویژه‌ای با طلوع‌نیوز گفت: کشورش به نیت امریکا در روند صلح در افغانستان شک دارد.

این سیاست‌گر ایرانی افزود: «مخالف صلح در افغانستان نیست، اما به گفتۀ او، آن‌چه که امریکا با طالبان به راه انداخته ‌است معامله با این گروه است.» او در این گفت‌و‌گو تأکید کرد که باید از رهگذر گفت‌وگوهای میان افغانان به روند صلح در افغانستان پرداخته شود.

این در حالی است که روزنامه اکسپرس تریبون پاکستانی نیز در باره روند صلح در افغانستان نوشته است که «تبدیل طالبان به یک قدرت رسمی در افغانستان منجر به پایان کار دولت افغانستان خواهد شد و منطقی است اگر «اشرف غنی» بخواهد بر سر روند صلح مانع ایجاد کند.»

روزنامه می‌افزاید که «اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در حالی برای به تأخیر‌انداختن صلح و تداوم جنگ تلاش می‌کند که طالبان و دولت امریکا نسبت به توافقنامه قطر پایبند بوده‌اند.»

اکسپرس تربیون یادآور می‌شود که 10 روز پس از توافقنامه قطر قرار بود که مقامات افغان و طالبان مذاکرات را در باره آینده افغانستان آغاز کنند اما به دلیل مشغول‌بودن غنی به توافق و کسب کرسی ریاست جمهوری این مذاکرات به تأخیر افتاد و اکنون نیز عدم تکمیل روند آزادی زندانیان مانعی بر سر این روند است.

این گزارش، حمله انتحاری اخیر طالبان به نیروهای امنیتی را نیز قابل انتظار دانست و دلیل آن را نیز موانع ایجاد شده در مسیر صلح توسط اشرف غنی دانست.

نوشتار در ادامه نیز تصریح کرد که مسئله کاهش خشونت‌ها اهمیتی برای امریکایی‌ها ندارد و اگر چنین بود باید بندی در توافقنامه در این باره وجود داشت.

اکسپرس تریبون همچنین مدعی شد که خودداری اشرف غنی از آزادی 592 زندانی طالبان به معنی تحمل تلفات ایجادی از حملات این گروه است و از دیدگاه غنی ایجاد مانع در مسیر صلح منطقی است زیرا تبدیل طالبان به یک قدرت رسمی در افغانستان به معنی پایان کار دولت کابل است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق