خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

قرصت‌های پیش‌آمده برای برقراری صلح نباید هدر برود

نماینده اتحادیه اروپا اظهار داشت که مذاکرات بین‌الافغانی باید هرچه زودتر آغاز شود و چیزی نباید سبب تاخیر این گفت‌وگوها شود.

«رولاند کوبیا» نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان در توئیتی تصریح کرد که «مذاکرات بین‌الافغانی باید آغاز شود و در حال حاضر هیچ چیز نباید سبب تاخیر گفت‌وگوها شود.»

وی افزود که مسئله زندانیان باقی‌مانده و برقراری آتش‌بس می‌تواند نخستین موضوعاتی باشد که در مذاکرات مورد بحث قرار گیرد.

کوبیا گفت که طرفین درگیری در افغانستان باید انعطاف‌پذیر باشند.

نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان اخیراً نیز سطح حملات طالبان را بالا و غیر قابل پذیرش خوانده بود.

وی هشدار داد که تشدید حملات چشم‌انداز مذاکرات بین‌الافغانی را تضعیف می‌کند.

اخیراً نیز «راس ویلسون» کاردار سفارت امریکا در کابل از سران دولت افغانستان خواست تا فوراً دولت مشارکتی را تشکیل داده و با تکمیل روند آزادی زندانیان زمینه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم کنند.

«ضمیر کابلوف» رئیس بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین برای افغانستان نیز اظهار داشت که به دلیل توقف روند تبادل زندانیان بین دولت افغانستان و طالبان، هیچ تماسی درباره افغانستان برنامه‌ریزی نشده است.

وی به «تاس» گفت: برنامه‌ای برای ایجاد تماس در هیچ چارچوبی درباره افغانستان وجود ندارد زیرا تا زمانی که روند تبادل زندانیان تکمیل نشود هرگونه تماس بی‌معنی است.

این در حالی است که طرف‌های جنگ در افغانستان برای امتیازگیری بیشتر از روند صلح به بهانه‌های مختلف جنگ را ادامه می‌دهند. طالبان حملاتش را تشدید داده است و حکومت حاضر نیست که متباقی زندانیان طالب را رها کند. این دو موضوع باعث شده است که جنگ همچنان ادامه یابد و روزانه بسیاری از شهروندان این مملکت به خاک و خون بغلطد.

طالبان شاید فکر کند که از راه جنگ می‌توانند بر افغانستان حاکم شود اما آنها در این باره هیچ فکر کرده‌اند که افغانستان امروز افغانستان دو دهه پیش نیست. جامعه امروز افغانستان نسبت به زمان طالبان بسیار زیاد تغییر کرده است و این تغییرات نشان می‌دهد که اگر طالبان برفرض حکومت را سقوط بدهد بدون شک با خیزش‌های مردمی مواجه خواهند شد و این موضوع به این معنا است که جنگ دیگری در راه خواهد بود؛ بنابراین هم طالبان و هم حکومت می‌باید سرزوری‌ها و کوتاه‌اندیشی‌های‌ خویش را کنار بگذارند و بر اساس شرایط کنونی جامعه افغانستان با انعطاف‌پذیری و منطق از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند. سرزوری و جنگ کسی یا گروهی را به جایی نمی‌رساند و اگر می‌رساند افغانستانی که 40 سال جنگیده است باید در اوج ترقی و عزت می‌بود اما جنگ باعث شده است که یکی از فاسدترین کشورهای جهان باشیم.

دولت افغانستان شمار زندانیان آزاد شده طالبان را حدود 4 هزار و 400 زندانی اعلام می‌کند و براساس آمارهای منتشر شده توسط طالبان، مجموع زندانیان آزاد شده دولت توسط این گروه، با احتساب 30 نفری که آزاد شدند به 840 نفر افزایش یافته است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق