خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

افزایش حقوق اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی جفا در حق مردم است!

اخیرآ رسانه‌ها به سندی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد، اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی از رئیس‌جمهور غنی درخواست افزایش 200 هزار افغانی حقوق در هر ماه برای خود شده‌اند و رئیس‌جمهور نیز در پانزدهم ماه سرطان سال جاری، مبنی بر این در خواست اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی، یک‌صد هزار افغانی به حقوق‌شان افزوده است.

ناصر تیموری، پژهشگر دیده‌بان شفافیت افغانستان در این مورد به آوا گفت: افزایش و کاهش حقوق و امتیازات اعضای کمیسیون‌های و ادارات مستقل دولتی از سوی رئیس جمهور عدم احترام به استقلال این نهادها است.

 تیموز افزود که این‌گونه درخواست‌ها بیان‌گر آن است که منطق و رویکرد مستقل در میان اعضای این کمیسیون‌ها و ادارات بسیار ضعیف و در مواردی و جود ندارد.

او تأکید کرد که باید حقوق و امتیازات کافی و وافی برای اعضای کمیسیون‌های مستقل و ادارات مستقل دولتی طبق قانون مد نظر گرفته شود؛ طوری که رئیس‌جمهور و قوه اجراییه هیچ نقشی در آن نداشته باشند.

 نعمت‌الله قادری، فعال مدنی این در این مورد به آوا گفت: “در شرایطی که شهروندان کشور نان شب و روز خود را ندارند و در یک شرایط سخت زندگی می‌کنند، هیچ نوع کمک از سوی حکومت برایشان صورت نمی‌گیرد، اما حقوق اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی بدون این‌که دست‌آوردی داشته باشند، صد هزار افغانی از طرف رئیس جمهور افزایش می‌یابد”.

 این فعال مدنی خاطرنشان ساخت که افزایش حقوق اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی جفا در حق خانواده شهدا و دیگر مردم کشور می‌باشد.

 او با بیان این‌که دادن امتیازات بی‌مورد به کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی رئیس‌جمهور غنی یک نوع باج‌یدادن می‌باشد، افزود که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی مستحق افزایش حقوق نمی‌باشند، چون بدنام‌ترین انتخابات را برگزار کردند.

 در همین حال قدرت‌الله ابراهیمی، باشنده کابل نیز به آوا گفت: “برای رئیس‌جمهور غنی شرم است که 90 درصد از مردم نان خوردن ندارند، اما رئیس‌جمهور برای چند نفر دزد که هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ندارند، صد هزار افغانی حقوق اضافه می‌کند”.

 او علاوه کرد که اگر حکومت صد هزار افغانی را به خانواده‌های نیازمند کمک کند، بیش از ده خانواده هفت نفری را برای یک ماه کفایت می‌کند.

 این شهروند کابل تأکید کرد که مردم مشکلات زیادی اقتصادی دارند؛ “از رئیس جمهور می‌خواهم که دیگر نباید به افراد دزد و خاین پولی که از خون ملت به دست می‌آید، داده شود”.

 در حال حاضر هر کدام از اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی بیش از 600 هزار افغانی حقوق و امتیازات دریافت می‌کنند.

 خواسیتم در این مورد دیدگاه کمیسیون شکایات انتخاباتی را داشته باشیم، اما موفق به برقراری تماس نشدیم.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق