خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

فعالیت القاعده در ۱۲ ولایت افغانستان

ناظران مستقل بخش نظارت از تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی تازه اعلام کردند شبکه‌ القاعده در ۱۲ ولایت افغانستان فعالیت پنهانی دارد و رهبر این شبکه نیز در افغانستان حضور دارد.

در بخشی از این گزارش آمده‌است، که ایمن الظواهری رهبر شبکه‌ القاعده در افغانستان است و شمار اعضای این شبکه به ۴۰۰ الی ۶۰۰ نفر می‌رسد.

به نقل از فارس، براساس این گزارش، شمار شبه‌نظامیان پاکستانی در افغانستان بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ نفر تخمین زده شده که اکثریت آنان، از اعضای تحریک طالبان پاکستان بوده و هر دو کشور افغانستان و پاکستان زیر تهدید آنان قرار دارند.

ناظران مستقل بخش نظارت از تحریم‌های سازمان ملل متحد در این گزارش اعلام کردند که رهبری شبکه القاعده ارتباط نزدیک خود با شبکه‌ حقانی را حفظ کرده و در ماه فوریه سال جاری میلادی، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده با یحیی حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی دیدار کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که شاخه القاعده در شبه‌قاره هند عملیات‌های خود را تحت حمایت طالبان انجام می‌دهد.

این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه صلح امریکا – طالبان، این گروه تعهد کرده است که روابطش را با شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی خارجی قطع می‌کند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود طالبان به شبکه‌ القاعده پناه داده و از آنها محافظت می‌کنند و در عوض شبکه‌ القاعده، گروه طالبان را آموزش و منابع در اختیار آنان قرار می‌دهد.

براساس این گزارش، طالبان در مورد روابط خود با شبکه‌ القاعده، از سال ۱۹۹۰ تاکنون، دروغ گفته‌اند و حضور ده‌ها عضو خارجی دیگر در صفوف این گروه همچنان مبهم است.

همچنین وزارت دفاع امریکا نیز امسال با انتشار گزارشی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان که به کنگره ایالات متحده ارائه شد اعلام کرد که گروه طالبان با شاخه القاعده در شبه قاره هند به صورت طولانی‌مدت و هدفمند در ارتباط هستند.

به گفته مقامات پنتاگون گروه‌های وابسته به القاعده در منطقه، روابط نزدیکی با گروه طالبان داشته و منافع پایدار در حمله بر نیروهای امریکایی دارند.

سخنگوی طالبان گزارش وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) مبنی بر همکاری این گروه با گروه تروریستی القاعده را رد کرد.

به دنبال این گزارش، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با غیر مسئولانه خواندن گزارش پنتاگون به کنگره امریکا، هدف از انتشار آن را مغشوش ساختن افکار و تبلیغات منفی علیه روند صلح افغانستان اعلام کرد.

سخنگوی طالبان همچنین از امریکا خواست به تعهدات خود در خصوص توافقنامه قطر پایبند باشد و از تبلیغات منفی و اطلاعات نادرست خودداری کند.

براساس توافق امریکا و طالبان، نظامیان این کشور خاک افغانستان را به شرط تضمین طالبان بر قطع همکاری با گروه های تروریستی از جمله القاعده خارج خواهند شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق