خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

جابه‌جایی در سطح رهبری طالبان و بحران در دفتر قطر

اسوشیتید پرس گزارش داده که جابه‌جایی در سطح رهبری طالبان بحران جدی را در میان رهبری این گروه به ویژه دفتر قطر به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری جمهور؛ پیش از این گزارش‌های منتشر شده بود که گویا ملا هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان دست به تغییرات مهم در بخش‌های سیاسی و نظامی این گروه زده است.

بر بنیاد این گزارش‌ها، رهبر طالبان هشت تن از اعضای دفتر سیاسی قطر به شمول ملا امیر خان متقی را برکنار و چهار تن از اعضای رهبری این گروه را به جای آنان مقرر کرده است. در بخش نظامی نیز ملا یعقوب فرزند ملا محمد‌عمر به جای ملا ابراهیم صدر فرمانده کارکشته طالبان مقرر شده است.

هم اکنون اسوشیتید پرس گزارش داده که هرچند جابه‌جایی در سطوح مختلف طالبان از آوان تأسیس این گروه تا اکنون ادامه دارد؛ اما جابه‌جایی اخیر بحران جدی را در میان این گروه به ویژه در میان اعضای دفتر قطر ایجاد کرده است.

در گزارش آمده، اعضای دفتر قطر از میان شورای کویته، جناح سراج‌الدین حقانی و جناح ملا یعقوب تشکیل شده است که بعد از رفتن ملا برادر این اختلافات و مشکلات افزایش یافت، چون هشت عضو دفتر قطر به پیشنهاد ملا برادر برکنار شده‌اند. این هشت نفر به روابط نزدیک با پاکستان نیز متهم شده‌اند.

در همین حال گزارش‌هایی وجود دارد که با نشر خبر اخراج این افراد، فرماندهان نزدیک به ملا عبدالغنی برادر در شهر کویته پاکستان از سوی دولت این کشور بازداشت شده‌اند.

از طرف دیگر باور‌ها بر این است که در عقب بحران دفتر  سیاسی طالبان در قطر دولت امریکا نقش بازی می‌کند و از این طریق می‌خواهد طالبان مستقر در میدان‌های جنگ را چند‌پارچه سازد و اخراج این افراد نخستین جرقه در این بخش به حساب می‌آید.

همچنین در این گزارش گفته شده که رهبر طالبان ملا محمد‌یعقوب فرزند ملا محمد‌عمر را به صفت رئیس کمیسیون نظامی این گروه مقرر کرده است. کمیسیون نظامی از سال 2014 الی 2020 از سوی ملا ابراهیم صدر رهبری می‌شد. آقای صدر از کار‌کشته‌ترین فرماندهان نظامی طالبان به شمار می‌رود که تجربه جنگ با ارتش سرخ شوروی سابق را نیز در کار‌نامه دارد.

گفته می‌شود که وی مورد احترام حلقه مرکزی شبکه القاعده نیز است و براساس گزارش سازمان ملل متحد ملا ابراهیم صدر در سال 2019 با حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن در ولسوالی سنگین ولایت هلمند دیدار کرده و برای وی اطمینان داده که گروه طالبان به حمایت خود از سازمان القاعده ادامه خواهد داد.

به باور آگاهان نظامی با آمدن صدر صفوف طالبان منظم‌تر شد و این گروه در جنگ علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی از تاکتیک‌های جدید استفاده می‌کرد. در زمان رهبری وی طالبان به جنگ‌افزار‌های مجهز با دوربین‌های شب‌بین دست یافتند و اما حالا سوال اساسی این است که چرا ملا محمد‌یعقوب بی‌تجره به‌ جای یک فرمانده جنگی با تجربه گماشته شده‌است.

در گزارش گفته شده که کمیسیون نظامی طالبان جنگ را علیه دولت افغانستان رهبری می‌کند. اما رهبری طالبان نگران بغاوت و انشعاب فرماندهان نظامی خویش در صورت موفقیت و یا هم شکست روند صلح استند، از همین رو ملا هبت‌الله آخوند‌زاده با انتصاب ملا یعقوب می‌خواهد افراد متمرد و باغی احتمالی را شناسایی و از مناصب نظامی عزل کند.

بر بنیاد گزارش، از سوی دیگر ملا محمد‌یعقوب به عنوان فرزند ارشد ملا محمد‌عمر از نفوذ معنوی در میان فرماندهان و جنگ‌جویان گروه طالبان برخوردار است و یکی از دلایل انتصاب وی استفاده از همین نفوذ معنوی او برای مهار بحران‌های احتمالی درونی گروه طالبان می‌باشد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق