خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

حکومت؛ تصمیم‌های لویه‌جرگه و احترام به آرای مردم

هرچند ضرورتی برای برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح نبود اما اکنون که برگزار شده است؛ برای اینکه همه چیز به سخره گرفته نشود و به آرای مردم احترام گذاشته شود؛ می‌باید تصامیم لویه‌جرگه مشورتی صلح عملی شود.

نتیجه لویه‌جرگه از همان روزهای که در باره برگزاری لویه‌جرگه سخن گفته می‌شد، معلوم بود. هم سیاسیون و مردم افغانستان می‌دانستند که جرگه با آزادی زندانیان طالب موافقت می‌کند؛ بنابراین جای این همه مصارف بی‌جا و راه‌بندی و سروصدا نبود.

به هر حال آنچه نباید اتفاق می‌افتاد، اتفاق افتاد و گرهی که با دست باز می‌شد، حکومت آن را با دندان باز کرد. اکنون برای اینکه مردم کمی هم خودشان را صاحب این آب و خاک بداند و حس کند که رأی‌شان برای سرنوشت‌شان موثر است؛ می‌باید حکومت و شورای عالی مصالحه به تصامیم لویه‌جرگه مشورتی صلح احترام بگذارند و آن را عملی کنند.

افغان‌ها صلح می‌خواهند؛ بنابراین بر حکومت است که موانع را از سر راه این خواسته بردارد و زمینه را برای گفتگوهای بین الافغانی فراهم کند. حکومت نباید برای رسیدن به صلح بیش از این تعلل کند. این فرصتی است که بار بار تکرار نخواهد شد؛ بنابراین می‌باید از این فرصت ‌طلایی پیش‌آمده استفاده اعظمی شود. در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. حکومت نباید در این مقطعه حساس تعلل کند در غیر آن باتعلل و مانع تراشی هم فرصت از دست می‌رود و هم طولانی‌شدن این پرسه مشکلاتی زمانی جدیدی را نیز به میان می‌آورد.

سیاسیون و مردم در لویه‌جرگه مشورتی صلح نشان داد که برای رسیدن به صلح نمی‌توانند تعلل و سستی کنند. همان طور که کرزی در سخنرانی خویش در لویه‌جرگه گفت که مردم تصمیم خویش را گرفته است و حکومت باید آن را تطبیق کند. کرزی جدیداً نیز در دیداری که با داکتر عبدالله داشت تاکید کرد که دولت و این شورا تصمیم‌های لویه‌جرگه مشورتی صلح را اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان در دیدار با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه این کشور گفت: تصمیم‌ها و توصیه‌های لویه‌جرگه مشورتی صلح به نفع مردم افغانستان و به نفع تلاش‌های صلح است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این توصیه‌ها توسط دولت و شورای عالی مصالحه‌ افغانستان عملی شود.

براساس بیانیه منتشر شده توسط ریاست شورای عالی مصالحه‌ افغانستان کرزی تاکید کرد: برای دست‌یافتن به صلح دائمی در افغانستان یک فرصت استثنایی فراهم شده است و باید از این فرصت به نفع صلح استفاده شود.

دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات و پیشرفت‌ها درخصوص آزادی زندانیان طالبان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو کردند.

لویه‌جرگه مشورتی صلح 19 اسد در سومین روز کاری‌اش یک قطعنامه 25 ماده‌ای تصویب کرد و خواستار آزادی 400 زندانی طالبان، آغاز بدون شرط مذاکرات بین‌الافغانی و تامین آتش‌بس پایدار شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق