خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

سودای خام امارت؛ این امارت که تو خواهی، خراب است و خراب

  • نویسنده: میرویس یوسفی

طالبان به ادامه موضع‌گیرهای متحجرانه خویش در بیانیه‌ای به مناسبت روز استقلال افغانستان تاکید کردند که این گروه تا زمان برپایی «نظام خالص اسلامی» به مبارزه ادامه می‌دهد.

طالبان چندی قبل نیز در مطلبی نوشته بود که ملت افغانستان مسلمان است و خوشبختی دنیا و آخرت نیز در نظام اسلامی نهفته است که درصورت ایجاد یک نظام اسلامی آزاد و مستقل در افغانستان عدالت اسلامی حاکم می‌شود و با استقرار قوانین اسلامی در همه بخش‌ها از جمله تجارت، آموزش، فرهنگ، دادگستری و نیز زندگی مشکلات افغان‌ها نیز از بین خواهد رفت.

به نظر طالبان، آموزش اسلامی یعنی روانخوانی قرآن کریم، احکام غسل و استنجا، عداوت با غیر مسلمانان. فرهنگ نیز از نظر طالبان نه به معنای موسیقی و شعر و هنر و زبان بلکه به معنای ریش دراز ماندن و دستار بستن است. مردم افغانستان هم تجارت اسلامی طالبان را به چشم سر دیدند و هم فرهنگ و آموزش اسلامی پر از خشونت آن‌ها را؛ بنابراین فکر امارت اسلامی حتی برای این مردم ناراحت‌کنند است.

«هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان نیز با انتشار پیامی در عید قربان خطاب به اعضای این گروه گفته بود که «به نصرت خداوند متعال و فداکاری‌ها و قربانی‌های بی‌دریغ شما، در آستانه حاکمیت نظام اسلامی رسیده‌ایم.»

منظور هبت الله از نظام اسلامی، به معنای استبداد دینی است. ویژگی نظام اسلامی به روایت طالبان این است که دارندگان قدرت با استناد به احکام الهی هر ظلمی را که بخواهند بر مردم روا می‌دارند و با در انحصارگرفتن احکام الهی، خودشان را موظف به تطبیق احکام می‌دانند. در این حالت احکام الهی را چنان تفسیر می‌کنند که به نفع خودشان باشد. سپس اگر کسی در باره فهم آنها از دین اعتراضی بکند؛ آناً مرتد اعلام کرده دارش می‌زنند.

ملا هبت‌الله گفته بود که طالبان با کسی دشمنی ندارد و برای استقلال کشور و برپایی نظام خالص اسلامی سلاح برداشته و در صورت حاکمیت نظام اسلامی خواستار زندگی مسالمت‌آمیز با دیگران است. مردم افغانستان مسلمان است و روایت این مردم از اسلام با روایت طالبان از اسلام کاملاً فرق می‌کند. مردم افغانستان حکومت‌شان را اسلامی می‌دانند و از چنین نظامی که در آن تسامح و مدارا و آزادی و حق انتخاب است راضی هستند؛ بنابراین اگر طالبان همچنان بر تفکرات بنیادگرایانه خویش تاکید کنند، مردم نه تنها که از این صلح خواهد گذشت بلکه علیه طالبان خواهد ایستاد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق