خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

برخی اعضای مشرانوجرگه: حکومت توانایی مدیریت پروسۀ صلح را ندارد

برخی اعضای مشرانو جرگه، در اولین نشست این جرگه بعد از رخصتی تابستانی، ضمن انتقاد بر عملکرد حکومت در قبال صلح گفتند که نباید فرصت به دست‌آمده صلح ضایع شود و باید آتش‌بس در صدر آجندای گفتگوهای صلح باشد.

به اساس توافق‌نامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان که در دهم حوت سال ۱۳۹۸ امضا شد، حکومت ۵۰۰۰ زندانی طالبان و طالبان یک‌هزار زندانی حکومت را رها نموده و برخی منابع می‌گویند که قرار است امروز هیئت گفتگوکننده حکومت افغانستان برای گفتگو با هیئت مذاکره‌کننده طالبان به قطر برود.

در نشست روز یک‌شنبه، این جرگه در باره روند صلح بحث کردند.

به آتش بس اولویت داده شود

محمد رحیم حسنیار، نماینده مردم غزنی در این جرگه گفت:«باید دو طرف توافق نظر داشته باشند، تا جنگ چهل ساله ختم شود و آتش بس نخستین اجندای مذاکرات باشد.»

عبدالله قرلق، منشی مشرانو جرگه در اشاره به رهایی زندانیان گفت:«آنچه طالبان خواستند صورت گرفت، نمایندگان مردم خواهان آتش‌بس هستند، باید هیئت مذاکره‌کننده دو طرف به خواست مردم حرمت بگذارند و قبل از آغاز مذاکرات آتش را تأمین کنند.»

او گفت که طالبان به عوض اینکه انعطاف نشان داده باشند به خشونت افزایش داده‌اند.

گلالی اکبری، عضو دیگر مشرانو جرگه گفت:«حفظ نظام جمهوریت، حقوق زنان و آتش‌بس شرط برای مذاکرات است و باید در مذاکرات این دو طرف به خواست مردم توجه داشته باشند.»

فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه، ضمن تأکید بر آغاز هر چه عاجل مذاکرات بین‌الافغانی صلح و مشخص‌شدن آجندای مذاکرات، گفت که باید قبل از آغاز مذاکرات آتش بس تأمین شود.

او در اشاره به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افزود:«حالا ملت مشوره خود را داده است خواست ما از دولت، گروه طالبان و امریکا این است که به خواست و مشوره ملت توجه کنند.»

فرصت به دست آمده صلح ضایع نشود

غیرت بهیر، عضو این جرگه گفت که صلح خواست هر افغان است و باید فرصت به دست آمده درست مدیریت شود تا صلح پایدار در کشور تأمین گردد و روند صلح همه شمول باشد.

کامل بیک حسینی، عضو دیگر این جرگه گفت:«پیشنهاد به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی داریم که وقت کشی نکنند و فرصت به دست آمده را از دست ندهند، از فرصت طلایی استفاده کنند تا مردم از این ظلمی که جریان دارد رهایی پیدا کنند.»

«حکومت توانایی مدیریت پروسۀ صلح را ندارد»

محمد نادر، بلوچ نماینده مردم نیمروز در مشرانو جرگه بر عملکرد حکومت در قبال صلح انتقاد کرد و گفت:«دیگر عملکرد حکومت برای ما قابل قبول نیست، حکومت توان مدیریت پروسه صلح را ندارد و بیشتر مصروف کارهای شخصی‌شان می‌باشند.»

به گفتۀ او حکومت در قبال صلح، تصمیم‌هایش را به اساس فشارهای امریکا و جامعه جهانی اتخاذ می‌کند.

زلمی زابلی، عضو دیگر این جرگه نیز گفت که حکومت برنامه مشخص و توانایی مدیریت برنامه صلح را ندارد. به گفته او داکتر عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی باید به این جرگه خواسته شود تا برنامه صلح را با ملت شریک کند.

محمد رحیم حسنیار، عضو دیگر این جرگه گفت که حکومت باید برای موفقیت پروسه صلح میان احزاب سیاسی و حکومت اتفاق نظر را ایجاد کند؛ در غیر آن ممکن نیست که حکومت به توافقی با طالبان دست یابد.

پژواک با وجود تماس‌هاى مکرر با دفترمطبوعاتى شوراى عالى مصالحۀ ملى نتوانست ديدگاه آنها را در برابر نگرانى شمارى ازاعضاى مشرانو جرگه به دست بياورد .

فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه اظهار امیدواری کرد تا کسانی که در حال حاضر در مخالفت مسلحانه با دولت قرار دارند، سال آینده عضویت این جرگه را داشته باشند.

موصوف بدون ارایه جزئیات گفت، به کسی اجازه داده نمی‌شود که پروسه صلح را خدشه دار سازد. او گفت که مشرانو جرگه در برابر کسانی که موانع برای صلح را ایجاد می کنند، سکوت نخواهد کرد.

او خواستار حضور تمام اقشار به خصوص اقلیت‌ها در روند گفتگوهای صلح شد و بدون ارایه جزئیات گفت که در حال حاضر دولت هیچ گونه مشکل برای آغاز مذاکرات صلح ندارد و در وضعیت فعلی مشکل در گروه طالبان وجود دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق