خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

حامد کرزی و شماری از سیاسیون حمله بر صالح را تقبیح کردند

حامد کرزی و شماری از سیاسیون کشور، حمله بر معاون اول رئیس جمهور را شدیداً تقبیح کردند و گفتند که تروریستان و حامیان خارجی آنها باید بدانند که با انجام چنین جنایات، نمی‌توانند ارادۀ صلح خواهى مردم را تضعیف کنند.

انفجارى برکاروان موترهاى حامل امرالله صالح حوالی ساعت هفت و نیم صبح روز چهارشنبه در مربوطات چهاراهی سابقه تایمنی مربوط حوزه چهارم امنیتی پولیس شهرکابل رخ داده است.

مسووليت  اين انفجار را تاکنون هيچ گروهى برعهده نگرفته و طالبان گفته‌اند که اين انفجار ربطی به این گروه ندارد.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور نیز در یک نوار تصویری در حالی که دست و صورتش در انفجار روز گذشته اندک آسیب دیده است ظاهر شد و از قربانيان اين حادثه عذرخواهى کرد و از سالم‌بودن خود اطمینان داد.

حمله‌ بر کاروان موترهای صالح واکنش‌هایی را در پی داشته است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین در اعلامیه مطبوعاتیِ حمله بر امرالله صالح و کشته‌شدن تعدادی از هموطنان را به شدیدترین الفاظ تقبیح کرد. کرزی در این اعلامیه آروز کرده است که گفتگوهای بین الافغانی به زودترین فرصت شروع شود تا مردم از این درد و رنج جاری رهایی یابند. کرزی از خداوند برای شهدای جنت برین و برای زخمیان شفای عاجل خواسته است.

در خبرنامه که ارگ آن را منتشر کرده، آمده است که رئیس جمهور غنی، انفجار بر کاروان موترهای امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، را شدیداً تقبیح کرده است.

رئیس جمهور غنی، گفته است که تروریستان و حامیان خارجی آنها باید بدانند که با انجام چنین جنایات، نمی‌توانند اراده روشن و بزرگ مردم کشور که صلح است را تضعیف کنند.

وی افزود، نیروهای نظامی کشور با عزم راسخ و جدیت در برابر ترورستان ایستاده‌اند.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز با نشر اعلامیه‌ای انفجار بر کاروان موترهای معاون اول ریاست جمهوری را تقبیح کرده و آن را کار دشمنان صلح و ثبات افغانستان عنوان کرده است.

وی افزود: «این حمله‌ی بزدلانه و تروریستی را شدیداً محکوم نموده و خواستار بررسی جدی از سوی نهادهای مربوطه در این باره هستیم. این چنین حملات نشان‌دهنده‌ ضعف و ناتوانی دشمنان زبون و قسم‌خورده‌ مردم افغانستان است.»

موصوف گفت که تروریستان بد صفت و بُزدل باید بدانند که با این حملات جنایت‌کارانه‌‌شان نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند. مردم افغانستان متحدانه در برابر چنین جنایت‌ها و جنایت‌کاران تروریست قرار دارند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز با نشر اعلامیه، اين حمله را محکوم کرده و آن را حمله بزدلانه از سوی دشمنان قسم خورده مردم و دشمنان صلح و آرامش در افغانستان خوانده و اظهار داشته است که هیچ گروهی نمی‌تواند بر اراده مردم افغانستان تاثیر بگذارد و مانع صلح و آرامش در کشور گردد.

همچنان حمدالله محب مشاور امنيت ملى کشور در صفحه تویيترش نوشته است: ” تروریستان با ایجاد توحش و نفرت به اهداف شوم شان رسیده نمی‌تواند. “

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه نیز در صفحه توییترش نوشته است: «حمله بزدلانه تروریستی بر موترهای حامل معاون اول رئیس جمهور را به شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنم. دشمنان وطن با این گونه حملات مانع روند صلح شده نمی‌توانند. عزم ما برای رسیدن به صلح خلل ناپذیر است.»

صلاح الدین ربانی، رئیس جمعیت اسلامی افغانستان، در صفحه فیسبوکش نوشته است که جمعیت اسلامی افغانستان این حملهٔ تروریستی را شدیداً محکوم نموده، انتظار می‌رود تا نهادهای امنیتی در راستای شناسایی عاملان و طراحان این حمله جنایتکارانه اقدام جدی نموده و نتیجه بررسی‌های خویش را با مردم افغانستان شریک سازند.

وی نوشته است در شرایطی که افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری به تلاش برای صلح نیازمند است، اینگونه حملات تروریستی از سوی آنهایی صورت می‌گیرد که دنبال تشدید بیشتر جنگ و تقویت فضای خشونت در کشورند.

او تصریح کرد: «آنهایی که فکر می‌کنند با عملکردهای تروریستی می‌توانند به اهداف و نیات شوم‌شان دست یابند، دچار اشتباه محاسباتی شده و بدانند که مردم قهرمان افغانستان در برابر تروریست‌ها، همیشه متحدانه چون کوه ایستاده‌اند.»

شماری از وزرا، والیان، قوماندانان امنیه و … نیز در شبکه‌های اجتماعی انفجار روز گذشته را شدیداً تقبیح کرده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق