خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

واکنش‌ها به گفته‌های الیس ویلز در باره خط دیورند

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری یک‌شنبۀ گذشته در گفتگویی با یکی از تلویزیون‌های خصوصی داخلی گفت که هرگز خط دیورند را مفت به پاکستان نمی‌دهد، زیرا دیورند بخشی از خاک افغانستان است و در گذشته پایتخت زمستانی کشور بوده است.

آقای صالح پس از این گفتگو در توییتی نوشت: «هیچ سیاست‌مداری با جایگاه ملی در افغانستان نمی‌تواند از مسألۀ خط دیورند غافل شود. این کار او را در زندگی و بعد از زندگی محکوم خواهد کرد. این مسأله‌ای است که نیاز به بحث دارد. انتظار داشتن از ما که آن را رایگان هدیه بدهیم، غیرواقعی است. پشاور در گذشته پایتخت زمستانی افغانستان بود.»

به گزارش سلام وطن‌دار، پس از نشر این توییت آقای صالح، آلیس ویلز، معاون پیشین وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در پاسخ به این توییت نوشته است، معاون نخست رئیس‌جمهوری افغانستان با آن‌که جایگاه ملی دارد، اظهاراتش در بارۀ خط دیورند، ادعاهای ملی‌گرایانه و نامعقول است که شانس گفتگو در بارۀ صلح و روابط اقتصادی سودمند بین دو کشور را کاهش می‌دهد.

کریم خرم، یکی از سیاست‌مداران افغانستان در واکنش به این گفته‌‌های آلیس ویلز می‌گوید، این‌که پاکستان محل آموزش تروریستان برای امریکا را ایجاد کرده است به همین دلیل بود. او افزوده که پاکستان اهداف بزرگ منطقه‌ای امریکا را تقویت می‌کند و امریکا در برابر این کار به پاکستان امتیاز دیورند را می‌دهد و هزینۀ سیم خاردار دیورند را نیز امریکا می‌دهد.

خالد سمیر، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته است که دیورند مسألۀ افغانستان است و هیچ‌کس دیگر حق ندارد در این بارۀ مداخله کند. به باور آقای سمیر، هیچ شهروند افغانستان دیورند را به عنوان مرز رسمی قبول ندارد و امریکا با چنین اظهاراتی می‌خواهد ملت افغانستان را دو پارچه کند.

شماری از کاربران هم می‌گویند که اظهارات آلیس ویلز نشان می‌دهد که امریکا برای منافع پاکستان کار می‌کند و فقط برای دنبال‌کردن منافع کشورش به افغانستان آمده‌ است.

سلطان مری، دیگر کاربر شبکه‌های اجتماعی نوشته است که پشتون‌های آن طرف دیورند هرگز این خط را قبول ندارند، زیرا این خط در حقیقت قبول‌کردن برده‌گی‌ست.

در باره خط خواندن دیورند اختلافاتی وجود دارد. عده‌ای زیادی از افغان‌ها آن را به عنوان مرز قبول ندارد و آن طرف دیورند را نیز جزو خاک افغانستان می‌داند اما عده‌ای این کشمکش را بیهوده می‌داند.

127 سال پیش از امروز در زمان حکومت عبدالرحمان خان، خط دیورند طبق معاهدۀ عبدالرحمان خان با انگلیس به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی آن‌وقت ترسیم شد و با آن معاهده، بخش زیادی از خاک افغانستان به هند بریتانیایی تعلق گرفت. پس از به وجود آمدن پاکستان به عنوان یک کشور مستقل، این خط به نقطۀ منازعه میان افغانستان و پاکستان تبدیل شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق