خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

از جنگ تا صلح؛ راهبرد‌های متفاوت رییسان جمهور امریکا در افغانستان

دیروز نزدهمین روز سالگرد حملۀ یازدهم سپتامبر بود و از جنگ امریکا در افغانستان نیز نزده سال می‌گذرد. پس از نزده سال، قرار امروز شنبه 12 سپتامبر برای نخستین بار گفتگوهای صلح با طالبان آغاز شود.

دست‌کم پس از سال ۲۰۰۱ میلادی و سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، رییسان جمهور ایالات متحده، راهبردهای متفاوتی را در قبال افغانستان داشته‌اند.

هنگامی که جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور وقت امریکا در سال ۲۰۰۱ تصمیم گرفت رژیم طالبان را سرنگون کند، بسیاری‌ها فکر می‌کردند جنگ به‌ زودی در افغانستان پایان خواهد یافت.

پس از حملۀ امریکا بر افغانستان، جورج دبلیو بوش برای مبارزه با هراس‌افگنی و از بین‌بردن لانه‌های القاعده که زیر حاکمیت طالبان فعالیت می‌کردند، به افغانستان لشکر کشید. راهبرد بوش در برابر افغانستان بیشتر یک راهبرد جنگی بود.

بوش، شصت هزار نظامی امریکایی را با چهل هزار نظامی کشورهای هم‌پیمان واشنگتن در افغانستان بسیج کرد.

آقای بوش در آن زمان تأکید کرد که هدف او از یورش بر افغانستان نابود‌کردن القاعده و طالبان است. آقای بوش، دست‌کم در زمان ریاست‌جمهوری خود فرصت این را نیافت تا گواه پیروزی نهایی در جنگ با هراس افگنی در افغانستان باشد.

با روی کار آمدن بارک اوباما در سال ۲۰۰۹، سیاست واشنگتن هم‌چنان بر پیروزی از راه نظامی در افغانستان متمرکز بود.

اوباما دست‌کم سی هزار نظامی بر شمار نیروهای امریکایی در افغانستان افزود تا شمار کل نیروهای خارجی در این کشور به ۱۴۰هزار تن برسد.

اوباما کشتن اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ القاعده را در پاکستان بزرگ‌ترین دست‌آورد خود می‌داند. او سپس شمار نیروهای امریکایی را در افغانستان تا مرز بیست هزار تن کاهش داد.

اوباما بارها جنگ افغانستان را پایان یافته اعلام کرد و گفت در این جنگ پیروز شده‌است؛ اما با گسترش فعالیت‌های طالبان او باما در اواخر ریاست‌جمهوری‌اش جنگ افغانستان را جنگ خود افغانان دانست.

اما، پس از اوباما، دانلد ترامپ که جنگ افغانستان را به میراث گرفت، گفت که جنگ افغانستان بی‌معنی است و هزینه و مصروف‌شدن در افغانستان ضایع شدن وقت است.

یکی از بزرگ‌ترین وعده‌های ترامپ در پیکارهای انتخاباتی‌اش، بیرون‌کردن کامل نیروهای امریکایی از افغانستان بود.

رییس‌جمهور ترامپ هفت ماه بعد از به قدرت‌رسیدن، راهبرد حکومت را در برابر افغانستان اعلام کرد.

آقای ترامپ در میان گروهی از نظامیان امریکایی در نزدیکی واشنگتن، برخلاف وعده‌اش برای خروج کامل، اعلام کرد که اشتباه خروج شتاب‌زده از عراق را در افغانستان تکرار نخواهد کرد. او افزود نمی‌خواهد خلای ایجاد شده به قدرت گرفتن گروه‌های هراس‌افگن در این کشور بینجامد.

هرچند ترامپ شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را به هشت هزار و پنج صد تن کاهش داد، اما وعده‌اش برای خروج کامل از افغانستان پیش از پایان دور نخست ریاست‌جمهوری‌اش ظاهرأ عملی شدنی نیست؛ زیرا پنتاگون می‌گوید که پس از انتخابات امریکا نیز تا چهار هزار نظامی امریکایی در افغانستان خواهند ماند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق