خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

استقبال یوناما از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان از آغاز گفتگوهای میان افغانستانی استقبال کرد.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با انتشار بیانیه‌ای نوشت، که این سازمان از آغاز گفتگوهای میان افغانستانی استقبال می کند و از همه طرف‌های می‌خواهد، که از این فرصت تاریخی کار گرفته و به جنگ در افغانستان پایان دهند.

در این بیانیۀ یوناما آمده است که خانواده سازمان ملل متحد در افغانستان از گفتگوهای رو در روی صلح افغانستان در دوحه قطر استقبال می کنند. یونما بیان کرده است که درد و رنج مردم افغانستان برای مدت طولانی ادامه داشته است. از این‌رو سازمان ملل متحد به مردم شجاع و مقاوم این کشور ملحق می‌شود و از همه رهبران و مذاکره‌کنندگان افغانستان می‌خواهد تا از این فرصت تاریخی برای پایان جنگ و پایان دوره جدید صلح و رفاه کار بگیرند.

یونما می‌گوید گشایش این رویداد … می‌تواند آغاز یک چیز واقعاً مهم باشد. مذاکرکنندگان (جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان) یک فرصت بی‌نظیر برای نجات جان بسیاری از هموطنان خود و نجات کشورشان از فقر و فلاکت دارند. ما برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنیم و سازمان ملل در صورت لزوم برای پشتیبانی از آنها در آنجا خواهد بود.

به گفته یونما تلاش بسیار زیاد و تصمیمات بسیار دشواری برای جمع‌شدن احزاب در کنار میز صلح لازم است؛ زیرا پشتیبانی‌کردن آنها از مذاکرات بین‌الافغانی دارای اهمیت حیاتی است. آن‌ها می‌باید با تعهد و عزم راسخ برای رسیدن به نتیجه مورد نظر مردم افغانستان عمل کنند. عزم آنها برای موفقیت باید عزم بی‌وقفه مردم افغانستان را برای زنده‌ماندن از این درگیری‌های مخرب چندین‌ساله منعکس کند.

این سازمان همچنان نوشته است که تصمیم‌گیری در باره آینده مردم افغانستان به عهده افغانستانی‌ها است، اما شرکای منطقه‌ای و جامعه بین المللی نقش مهمی در کمک به آنها دارند. افغانستان پایدار به میلیون‌ها افغانستانی آواره اجازه می‌دهد تا با امنیت و وقار به خانه‌های خود بازگردند، به توسعه کل منطقه کمک کنند و تهدیدهای متصل به تروریسم و ​​مواد مخدر را از بین ببرند.

در حالی که هدف نهایی مذاکرات، خاموش نگهداشتن اسلحه برای همیشه است، کاهش فوری و بی‌قید و شرط خشونت نیز فضای مناسب‌تری برای گفتگوهای سازنده ایجاد می‌کند. در چارچوب چالش‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از کووید-19، فقر و بلایای طبیعی، وقفه تلفات انسانی در جنگ باعث می‌شود که حمایت بشردوستانه حیاتی به میلیون‌ها نفر برسد که در همه مناطق کشور به کمک نیاز دارند. همچنین این گشایش برای افغانستانی‌ها می‌تواند شروع بازسازی زندگی و معیشت و امید‌دادن به فرزندانشان نیز باشد.

در پایان این بیانیه آمده است که تنها راه، یک روند صلح‌فراگیر  که شامل مشارکت معنادار زنان، جوانان، قربانیان و پشتیبانی از حقوق بشر است.

یادآوری می کنیم که گفتگوهای مستقیم قرار بود امروز میان نمایندگان دولت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق