خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

3 شرط امریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان

ایالات متحده امریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان تا سال 2021 سه شرط اساسی خود را مطرح نموده است.

به گزارش رسانه‌ها، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در صحبت با نشریه « Breitbart News» برای خروج کامل نیروهای امریکایی تا سال 2021 از افغانستان 3 شرط اساسی را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه امریکا گفته است که روند صلح افغانستان در مسیری قرار دارد که خروج کامل نیروهای امریکایی از این کشور را تا اپریل یا می سال 2021 ممکن می‌سازد اما تأکید کرد که خروج کامل نیروهای امریکایی تا بهار سال آینده میلادی مستلزم اجرای 3 شرط توسط دولت افغانستان و طالبان است.

پمپئو تصریح کرده است که شرط نخست در باره تعهدات مبارزه با گروه‌های تروریستی خارجی به ویژه القاعده است که نباید اجازه حضور و فعالیت در خاک افغانستان را داشته باشند.

وزیر خارجه امریکا شرط دوم را نیز مشارکت واقعی در مذاکرات بین‌الافغانی دانست و تأکید کرد که حضور فیزیکی در اتاق مذاکرات کافی نیست و دو طرف باید گفت‌وگوهای جدی داشته باشند و برای دستیابی به صلح تلاش کنند.

وی دلیل سوم را نیز مسئولیت دولت افغانستان و طالبان برای جلوگیری از تلاش‌ها برای تخریب روند صلح دانست و تصریح کرد که امریکا میزان پایبندی به این شروط را اندازه‌گیری خواهد کرد.

او گفته است که برخی معیارها برای مبارزه با تروریسم وجود دارد که کاملاً به طور واضح بیان شده است، ما اقدامات را بررسی می‌کنیم و اگر تطابق کافی وجود داشته باشد رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد که سطح نیروها به صفر کاهش یابد.

وی افزود که ترامپ دو هدف دارد؛ یکی اینکه سطح نیروها را کاهش داده و همه را به خانه بازگرداند و دوم اینکه امنیت ملی امریکا تامین شود.

وزیر خارجه امریکا همچنین تصریح کرده که چالش اصلی در مذاکرات بین‌الافغانی مسئله دولت آینده افغانستان و توافق تقسیم قدرت است و موضوع تقسیم قدرت و تشکیل دولت آینده محور مذاکرات خواهد بود.

به نقل از اسپوتنیک، امریکا در حالی برای خروج نیروها از افغانستان شروط جدیدی از جمله “جدیت در میز مذاکرات” را مطرح کرده و تأکید دارد این مسایل را ارزیابی و اندازه‌گیری می‌کند که این شروط مبهم است و برخی کارشناسان می‌گویند امریکا برای تخطی از توافقنامه قطر و جلوگیری از خروج کامل نیروها از افغانستان تلاش می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق