خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

حمایت عالمان دین از درج نام مادر در تذکره تابعیت

درج نام مادر در تذکره تابعیت شهروندان افغانستان این روزها به موضوع حساسی میان جامعه روحانیت این کشور تبدیل شده است.

در اوج مخالفت شماری از عالمان دین، شماری از عالمان دین در مصاحبه با رادیو آزادی از درج نام مادر در تذکره استقبال کرده‌اند.

به نقل از آوا، موافقان درج نام مادر در شناسنامه را نشانه احترام به جایگاه زنان به ویژه مادران می‌دانند. وحیدالله مومند روحانی موافق درج نام مادر در تذکره می‌گوید دوست دارد نام مادرش در تذکره او درج شود: “نام مادرم آمنه است. افتخار می‌کنم که فرزندش هستم. مرا در بطن خود ۹ ماه پرورش داده، دو سال به من شیر هدیه کرده، با من شفقت کرده. من از خواب بیدارش کردم، برایش مزاحمت‌های زیادی کردم، اما او با من شفقت کرد. دستان مادرم آمنه را از دور می‌بوسم.”

این روحانی می‌گوید که مادران حق دارند که با هویت خودشان شناخته شوند.

شمس رحمان فروتن خطیب یکی از مساجد جامع کابل می‌گوید درج نام مادر در تذکره اگرچه “ضرورت جدی” نیست، اما ممانعت شرعی ندارد: “در مورد درج نام مادر در تذکره‌های تابعیت نظر شخصی من این است که اگر درج می‌شود ممانعت شرعی ندارد، ولی خیلی ضرور هم نیست. تذکره به معنای شناخت است که جانب مقابل ترا بشناسد.”

پیش از این شماری از روحانیون از جمله یک عضو ارشد پیشین گروه طالبان با درج نام مادر در تذکره مخالفت کرده بودند.

 سید اکبر آغا، یکی از مقام‌های پیشین گروه طالبان درج نام مادر در تذکره تابعیت را به “بی‌ناموسی” تشبیه کرده است.

اما مولوی فروتن نظر او را نادرست می‌داند و می‌گوید که بسیاری از علمای بزرگ و اصحاب پیامبر اسلام نام‌های همسران و دختران خود را گرفته‌اند.

مولوی مومند هم نظر این عضو پیشین طالبان را چنین رد کرد: “تمام جهان به من لقب بی‌غیرت بدهد که مومند بی‌غیرت است که نام مادر خود را در رسانه‌ها گرفت، اما من می‌گویم که آمنه مادر من است و به او افتخار می‌کنم.”

روز پنج‌شنبه هفته گذشته محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان طرح تغییر قانون ثبت احوال نفوس را با صدور فرمانی تأیید کرد که براساس آن نام مادر در تذکره درج می‌شود.

در همین حال، برخی از اعضای پارلمان و حقوقدانان گفته‌اند تصویب چنین طرحی از صلاحیت پارلمان است و صدور فرمان تقنینی در زمان اجلاس پارلمان غیرقانونی است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق