خبرهای مرتبط

جمع

مجاهد: پاکستان با اتهام بر افغانستان از تامین امنیت در این کشور فرار می‌کنند

حکومت سرپرست با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات پاکستانی...

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

توافق امریکا با طالبان و فیصله لویه جرگه، محور بحث هیئت‌های مذاکره‌کننده است

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید هیئت در برابر تأکید طالبان روی پذیرش توافق امریکا با طالبان به عنوان مبنای مذاکرات کنونی، هیئت دولت افغانستان روی پذیرش فیصله لویه جرگه مشورتی پافشاری دارند.

یکی از اعضای هئیت طالبان نیز تأیید می‌کند که درخواست این گروه برای پیشبرد مذاکرات صلح بر اساس توافقنامه این گروه با امریکا، یکی از موارد اختلافی میان هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان است.

در ادامه بحث‌های نزدیک به دو هفته میان گروه‌های تماس طالبان و دولت افغانستان، یکی از اعضای هیئت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید امیدواری‌ها نسبت به توافق نهایی روی طرزالعمل و اصول مذاکرات، محسوس است.

فوزیه کوفی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان، پس از چاشت روز جمعه (۴ میزان) به رادیو آزادی گفت که هیئت‌های گفت‌وگو‌کننده دو طرف برای نهایی‌سازی طرزالعمل و اصول مذاکرات، نزدیک شده‌اند.

خانم کوفی افزود: “گفت‌وگوها در باره طرزالعمل و اصول کاری تقریباً در حال نهایی شدن است. انتظار ما این است که این طرزالعملی که اساس کار دو جانب را می‌سازد یک طرزالعمل خوب باشد. در حال حاضر گفت‌وگو‌ها در مراحل پایانی است.”

اما یک منبع طالبان در قطر که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید که یکی از موارد اصلی اختلافی میان هردو گروه این است که طالبان می‌خواهند مذاکرات آینده بر بنیاد توافقنامه طالبان با امریکا به پیش برده شود.

به‌گفته منبع، روز چهارشنبه دو طرف نشست داشتند، اما به کدام نتیجه نرسیدند.

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نیز تأیید می‌کند که طالبان خواستار این شده‌اند تا مذاکرات بر بنیاد توافقنامه صلح طالبان با امریکا که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ امضا شد، به پیش برده شود.

اما این منبع می‌گوید که خواست هیئت جمهوری اسلامی افغانستان این است که در کنار خواست طالبان باید فیصله و مشوره‌های لویه‌جرگه نیز در نظر گرفته شود.

در همین حال روز پنج‌شنبه در انستیتوت صلح امریکا گفته است که، هیئت‌های طالبان و دولت افغانستان تا حال روی هژده مورد به توافق رسیده‌اند.

او در باره این هژده مورد جزئیات نداد، اما گفت که، اینکه مذاکرات بر اساس چه به پیش برده شود، موضوعی است که مربوط خود افغان‌ها می‌شود.

آقای خلیل‌زاد افزود: “مذاکرات روی اصول و حکومتداری متمرکز است. در باره طرزالعمل و اصول فکر کنم روی هژده یا بیست مورد به توافق رسیده‌اند. برخی موارد دیگر که هنوز روی آن‌ها بحث جریان دارد یکی آن مسئله مذهبی است. مورد دیگر آن طوری که گفته شد، نقش توافقنامه امریکا و طالبان است.”

از سوی دیگر، برخی کاشناسان سیاسی می‌گویند که اساس و شرایط توافقنامه امریکا و طالبان با گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی، متفاوت است.

خالد سادات یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، هیئت‌های مذاکره‌کننده باید نکات مشترک را دریابند و روی مواردی تاکید نکنند که سبب ادامه جنگ شود.

آقای سادات افزود: “طالبان و حکومت افغانستان باید گفت‌وگوها را از زاویه افغانی ببینند، این گفت‌وگوها زمینه خوبی را برای پیشرفت‌ها فراهم می‌کند، طالبان و دولت افغانستان باید براید مذاکرات خواست‌هایی را مطرح کنند که مورد توافق هردو طرف قرار گیرد، اگر به‌همدیگر نکات ناممکن را شرط بگذارند، فکر می‌کنم که این سبب ناکامی خواهد شد و گفت‌وگوها را با بن‌بست روبه‌رو می‌سازد.”

مذاکرات میان هئیت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوازدهم سپتامبر ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر، آغاز شد و در دو هفته‌ گذشته روی اصول آغاز مذاکرات بحث شده است. تا هنوز معلوم نیست این دور مذاکرات مقدماتی، تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق