خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

در اثر جنگ هلمند بیش از ۵ هزار خانواده آواره شده‌اند

جنگ شدید چهار روزه در هلمند ۵۱۰۰ خانواده را آواره کرده است. خانواده‌های که به گفته مسئولان محلی به شدت نیازمند مواد غذایی و غیرغذایی هستند، کودکان و زنان آواره بیشتر در معرض خطر هستند.

به نقل از رادیو آزادی، محمد رامین، رئیس اداره مهاجرین این ولایت به رادیو آزادی گفت که بیشتر این خانواده‌ها در شهر لشکرگاه جابه‌جا شده‌اند و شمار آنها در حال افزایش است: “در جریان چند روز ۵۱۰۰ خانواده بی‌جا ‌شده و این رقم در حال افزایش است. مسئله سرپناه برای آنان معضل جدی است. تا کنون تنها ریاست زنان یک مارکت را در اختیار ما گذاشته و باشندگان کمک‌های غذایی به آن‌ها را آغاز کرده‌اند، اما هیچ نهاد دیگر تا کنون برای رسانیدن کمک دست به کار نشده است.”

به گفته آقای رامین تازه خانواده‌ها و تاجران دست به کار شده‌اند تا برای این آوارگان کمک‌های اولیه برسانند، اما نبود سرپناه و مواد غذایی از چالش‌هایی جدی است که باید به آن رسیدگی شود.

چهار روز از شدت گرفتن جنگ در ولایت هلمند می‌گذرد، طالبان ادعا کرده‌اند که بخش‌هایی از ولسوالی‌های نادعلی، ناوه و مناطق باباجی و بولان در لشکرگاه را تصرف کرده‌اند.

تا کنون در این نبرد از کشته و یا زخمی‌شدن غیرنظامیان گزارش نشده، اما وزارت داخله گفته که در عملیات نیروهای امنیتی بیش از 180 جنگجوی طالبان و ۶ سرباز دولتی کشته شده‌اند.

در حالی که اداره مهاجرین هلمند گفته که هیچ کمکی به آوارگان نرسیده، اما وزارت دولت در امور رسیدگی به رویداهای طبیعی به رادیو آزادی گفته که ۷ میلیون افغانی پول نقد به این ولایت پیشتر فرستاده است و اکنون تلاش‌ها برای رساندن کمک‌های غذایی و غیرغذایی به این ولایت ادامه دارد.

احمدتمیم عظیمی سخنگوی این اداره گفت: “امکانات لازم را برای ولایت فراهم کرده بودیم و پیشتر هم مواد غذایی و غیرغذایی همچنان ۷ میلیون افغانی پول نقد به این ولایت فرستاده شده، وزارت امور مهاجرین عضویت کمیته مبارزه با حوادث را دارد که به زودی کمک‌های خود را به این ولایت آغاز خواهند کرد.”

نبرد هلمند نگرانی نهادهای دفاع از حقوق بشر را برانگیخته است.

لعل‌گل لعل، رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان گفته که جنگ هلمند نقض حقوق بشر و توافق این گروه با امریکا است.

این نبردها واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در حساب توییترش نوشته که آن عده اعضای گروه طالبان که با ایران روابط نزدیک دارند، به لشکرگاه حمله کرده‌اند. به باور او، رهبران گروه طالبان برای این که مدیریت و کنترل‌شان بر جنگجویان این گروه آسیب نبیند، در این مورد سکوت کرده‌اند. حمله به لشکرگاه در حالی صورت گرفته که گفت‌وگوهای مقدماتی صلح بین نمایندگان دولت و طالبان در قطر ادامه دارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق