خبرهای مرتبط

جمع

زلنسکی: سرنوشت اوکراین مانند افغانستان نخواهد شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به دنبال تصویب کمک‌ها...

پر لویو لارو د ټرافیکي پېښو د مخنیوي طرحه جوړه شوه

د ټرافیکو عمومي ریاست په هېواد کې له ټرافیکي...

معلولان و خانواده‌های شهدا در کابل بار دیگر خواهان پرداخت حقوق‌شان شدند

شماری از معلولان و خانواده‌های شهدا در پایتخت بار...

مخالفان مسلح، روش پیامبر را در نظر بگیرند و از جنگ و برادرکشی دست بکشند

عالمان دين در ولايت جوزجان در نشستی به مناسبت میلاد پیامبر اسلام از مخالفین مسلح دولت خواستند که برای نتایج مثبت مذاکرات جاری در دوحه، راه و روش پیامبر اسلام را در نظر بگیرند و از جنگ و برادرکشی دست بکشند.

به گزارش پژواک، مولوی لطف الله “عزیزی” والی جوزجان که در این مراسم صحبت می‌کرد گفت: “ما برای حُسن نیت و بازشدن راه مذاکره، پنج هزار زندانی را که همه محکوم به مجازات بودند، از بند رها ساختیم، ولی مخالفین دولت هنوز هم برسر تشکیل حکومت زیر عنوان امارت اسلامی، تاکید دارند.”

وی افزود: “با تاسف، امروز با کسانی مذاکره داریم که تاکید دارند ما یک وجب هم از خواسته‌های خود عقب نمی‌رویم.”

عزیزی خاطرنشان کرد، صلحى که امروز خواست همه ملت مسلمۀ کشور است، بدون دادن قربانی دستیابی به آن ممکن نیست، حکومت این قربانی را داده و اکنون نوبت مخالفین دولت است که از موضع‌شان عقب بروند.

والی ولایت جوزجان، موضع دولت را در قبال رهایی پنج هزار زندانی طالبان، عقب‌نشینی و ضعف حکومت عنوان نکرد، بلکه آن را گذشت خواند که دولت، در قبال پروسه صلح از خود نشان داده است.

او گفت:  “ولی ما با گروهی مواجه استیم که منفعت شان را در ریختاندن خون مردم می‌دانند، مگر در کجای دین آمده که با کفار صلح کن، ولی جان برادر مسلمانت را بگیر.”

وی یکبار دیگر از مخالفین دولت خواست تا با دنبال نمودن راه و روش پیامبر، اصل اعتدال و گذشت را در نظر گرفته برای صلح فعالیت نمایند؛ تا همه مردم در کنار هم برادروار زندگی نمایند.

مولوی احمدشاه “مولوی زاده” یکی از روحانیون دیگر، گفت چهل سال است که در کشور ما خون ناحق مردم ریختانده می‌شود، اطفال کشته می‌شوند، زیربنای اقتصادی کشور نابود می‌گردد، واقعات انتحار و انفجار راه‌اندازی می‌شود و انسان‌ها به کام مرگ فرستاده می‌شوند.

وی از مخالفین دولت خواست که از فرصت پیش آمده، استفادۀ مثبت نمایند تا راه برای ختم جنگ و برادرکشی در کشور باز شود.

مولوی‌زاده خاطرنشان ساخت که پیامبر اسلام، در زمان مذاکره با مشرکین، راه نرمش و اعتدال را در نظر گرفته بود، ولی مخالفین دولت برای دستیابی به صلح، حاضر نیستند دست از ریختاندن خون برادران و خواهران مسلمان خود بکشند.

او یکبار دیگر از طالبان خواست تا سیرت النبی را الگوی خود قرار داده برای ختم بحران جنگ در کشور، حداقل اعتدال نمایند و از موضع سختگیرانۀ خود عقب بروند.

مولوی حمید الله “حقیار” یکی از روحانیون دیگر گفت: “طالبان تاکید دارند که آنها برمبنای خواست تعدادی از روحانیون، فتوای جهاد را صادر کرده‌اند.”

وی افزود که اگر هزار تن از عالمان دین در یک مجمع، حکم فتوای جهاد صادرکنند و یکی از آنها مخالف این امر باشد، این فتوا جواز شرعی ندارد.

او گفت که قتل انسان تحت هر عنوانی، به هیچ وجه توجیه شرعی ندارد؛ بهتراست مخالفین دولت، دست از مخاصمت بکشند و به صلح رو بیارند؛ تا همه نفس راحت بکشند و راحت زندگی نمایند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق