خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

نبیل: پاکستان، قطر و امریکا در حال برنامه‌ریزی برای غارت افغانستان هستند

رحمت‌الله نبیل: رییس پیشین امنیت ملی کشور می‌گوید که صلح نیابتی نه‌تنها به منظور تطبیق نظام نیابتی، بلکه برای غارت افغانستان نیز مدنظر است.

به گزارش خامه‌پرس، آقای نبیل در یک رشته توییتی به روز (پنج‌شنبه، هشتم عقرب) گفته است که ارتش پاکستان، قطری‌ها و سایر بازیگران بزرگ به بهانه توسعه اقتصادی پسا طالبان افغانستان، درحال برنامه‌ریزی برای غارت افغانستان هستند.

او علاوه کرده که مولوی یعقوب و سراج‌الدین حقانی، از معاونان گروه طالبان برای تقسیم پول‌های دریافتی توافق کرده‌اند.

رییس پیشین امنیت ملی می‌افزاید که سراج‌الدین حقانی دستیار نزدیک خود ذبیح‌الله مشهور به «انجینیر» را نزد ملا برادر در قطر فرستاده است تا با گروه شرکت‌های قطری بنام «Al Atiyyah» در مورد معاملات تجاری‌شان که باعث تقویت منابع مالی طالبان در آینده می‌شود، مذاکره کند.

به گفته آقای نبیل، ذبیح‌الله، دستیار سراج‌الدین حقانی جلساتی با بنیاد ‌َAl Atiyyah در شهر دوحه داشته است که از سوی ملا برادر، انس حقانی و مولوی محمدنبی عمری تنظیم شده است.

این مقام پیشین امنیت ملی ادعا کرده که ملا برادر یک باب خانه مجلل در منطقه «الغرافه» قطر دریافت کرده و میزبان دستیار سراج‌الدین حقانی است.

او همچنان گفته است که ملا برادر دست‌مزد بزرگی به ذبیح‌الله در نظر گرفته و او می‌تواند برای پیش‌برد برنامه‌هایش از فضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه استفاده کند.

آقای نبیل می‌گوید: «به گفته یک منبع مطمئن، قطری‌ها حدود یک میلیون دالر به ملا برادر داده‌اند تا قدردانی خود را از وی برای تسهیل اجرای این طرح، نشان دهند. همچنین انس حقانی نیز از قطری‌ها یک موتر تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۲۰ را به عنوان هدیه دریافت کرده است.»

به گفته او، محمدنبی عمری، زندانی پیشین زندان «گوانتانامو» و دستیار نزدیک حقانی‌ها در قطر، از سوی قطری‌ها خانه مجللی را به عنوان هدیه دریافت کرده است.

رییس پیشین امنیت کشور افزوده است که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان همراه با آدام بوهلر، مدیرعامل شرکت مالی «توسعه بین‌المللی ایالات متحده امریکا» جلساتی را با طالبان در دوحه با حمایت «صندوق ثروت ملی» قطری‌ها برگزار کرده‌اند.

بربنیاد گفته‌های این مقام پیشین امنیت ملی کشور، زلمی خلیل‌زاد برای خود و سهم خویش در معاملات تجاری آینده، لابی‌گری می‌کند.

آقای نبیل می‌گوید امتیازاتی که به قطر از سوی پاکستان، طالبان و امریکایی‌ها داده شده است، پاداشی برای میزبانی آن‌ها و تسهیل دفتر سیاسی طالبان و گفت‌وگوهای صلح در دوحه است.

او گفته است: «آن‌ها آن‌را همکاری متقابل برای توسعه اقتصادی پسا صلح افغانستان می‌نامند که در واقع برنامه‌ای برای غارت افغانستان توسط یک حلقه کوچک با انگیزه‌های فاسد و شرور است.»

به باور رییس پیشین امنیت ملی سناریوی اقتصاد منطقه‌ای جدید، پیچیدگی این منطقه بی‌ثبات را بیشتر از پیش تشدید می‌کند، به ویژه که دولت قطر در برابر وحدت منطقه‌ای عمل می‌کند.

آقای نبیل می‌گوید که دولت قطر به دنبال نفوذ بر گروه‌های نیابتی برای کمک به این کشور در دست‌یابی به نفوذ بیشتر بر منطقه است.

پیش از این نیز برخی چهره‌های سیاسی کشور بازیگران دخیل در جنگ و صلح افغانستان را متهم به بهره‌برداری سیاسی – اقتصادی از روند صلح کرده بود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق