خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

حمایت سازمان ملل از نقش زنان افغانستان در روند صلح

یونما (دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان) اعلام کرده است که این سازمان از نقش زنان افغانستان در روند صلح و ساختار سیاسی آیندۀ این کشور حمایت می‌کند.

یونما امروز (شنبه، دهم عقرب) به مناسبت بیستمین سال‌روز تصویب قطع‌نامۀ «۱۳۲۵» شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت، با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که سازمان ملل از نقش زنان افغانستان در روند صلح و آیندۀ سیاسی این کشور حمایت می‌کند.

در اعلامیۀ یونما آمده است که تقویت نقش زنان در روند صلح به شکل‌گیری زمینه‌های صلح پایدار و سرتاسری در افغانستان کمک خواهد کرد؛ از این رو، سازمان ملل از نقش زنان کشور در روند صلح و ساختار سیاسی آیندۀ افغانستان حمایت می‌کند.

یونما در این اعلامیه از شهروندان و حکومت افغانستان می‌خواهد که برای بهبود شرایط زندگی زنان و تقویت نقش آنان در حکومت‌داری تلاش کنند. این اعلامیه در بخش دیگری زنان و کودکان در افغانستان را قربانیان اصلی درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی و طالبان تلقی می‌کند.

بر اساس اعلامیۀ یونما، در هفت ماه گذشته از میان هر ده فر ملکی که بر اثر درگیری‌های مسلحانه  در افغانستان جان باخته‌اند، چهار تن آنان را زنان و کودکان شکل می‌دهند.

یونما از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهد که به خشونت‌ها نقطۀ پایان بگذارند و برای پایان کشتار افراد ملکی به ویژه زنان و کودکان آتش‌بس سرتاسری اعلام کنند.

قابل یادآوری است که رأی‌زنی میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر از یک‌ونیم ماه به این‌سو ادامه دارد. دو طرف تاکنون موفق نشده‌اند تا کارشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح را نهایی بسازند. از میان ۲۱ عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان، چهار تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق