خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

حمله بر پوهنتون کابل ‘۱۹ کشته و ۲۲ زخمی’ بر جای گذاشت

کرزی: حمله کار دشمنان صلح و آرامش است. از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که برای قطع خونریزی و کامیابی مذاکرات صلح تلاش کنند.

درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی افغانستان در داخل پوهنتون کابل حدود ۶ ساعت ادامه یافت.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که حمله “تروریستی” به پوهنتون کابل با “کشته‌شدن سه مهاجم” پایان یافته است و در این حمله ۱۹ نفر کشته شده و ۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

مهاجمان مسلح روز دوشنبه حوالی ساعت 11 به وقت محل، به پوهنتون کابل حمله کردند و درگیری میان این نیروها و پولیس ساعت‌ها ادامه یافت.

آقای آرین گفت که در جریان درگیری صدها تن از گیرماندگان در محل از سوی نیروهای پولیس نجات داده شدند و مجروحین نیز توسط پولیس از محل درگیری به مکان امن منتقل شدند.

مقامات شفاخانهی افغانستان گفتند که از مجموع ۲۲ مجروح، ۵ تن به شفاخانه وزیر اکبر خان، ۴ مجروح به شفاخانه استقلال و ۱۳ مجروح به شفاخانه علی آباد منتقل شده‌اند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان حمله تروریستی بر پوهنتون کابل را که در نتیجهٔ آن شماری زیادی از هموطنان ما شهید و زخمی شدند، به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و این جنایت نابخشودنی را کار دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان می‌داند.
حامد کرزی این حمله را در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی می‌داند و یکبار دیگر از طرف‌های افغانی درگیر در جنگ میخواهد تا برای قطع مداخلات بیگانگان، ختم جنگ و خونریزی در کشور و مصئونیت سر و مال مردم با جدیت تمام برای کامیابی بلادرنگ مذاکرات صلح تلاش نمایند.
سخنگوی طالبان با محکومیت این حمله، دخالت این گروه در این حمله را رد کرده و تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله خونین را به عهده نگرفته است.

استفانو پونتیکورو، نماینده ارشد غیر نظامی ناتو در افغانستان نیز در توییتر خود نوشته که حمله خونین روز دوشنبه پوهنتون کابل را به شدت محکوم می‌کند. او افزوده که این دومین حمله به نهادهای آموزشی در کابل در مدت ده روز است. به گفته او کودکان و جوانان افغان باید ازرفتن به نهادهای آموزشی احساس امنیت کنند. ناتو با قاطعیت از همه تلاش‌ها برای جلوگیری از خشونت حمایت می‌کند.

فیصل امین، معاون پوهنتون کابل در جریان درگیری به بی‌بی‌سی گفته است که از دروازه شمالی پوهنتون بر ساختمان آموزش‌های حقوقی پوهنتون (استاژ) حمله شده و درگیری ادامه دارد.

او گفت که در حال تخلیه دانشجویان از دروازه غربی است و هشت هزار دانشجو در پوهنتون حضور داشته‌اند. به گفته او دانشجویانی که در خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه در محوطه پوهنتون حضور داشتند، نیز بیرون آورده شده‌اند.

شیوای شرق، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که “پس از ختم سخنرانی‌ها، قرار بود که نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران را گشایش بخشیم که انتحاری‌ها در پوهنتون داخل شدند و درگیری آغاز یافت.”

یک منبع نزدیک به بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان به خبرنگار ایرنا در کابل گفته که “آقای امینیان هنگام حمله مهاجمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان در پوهنتون کابل حضور داشت اما وی و شرکت کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از پوهنتون خارج شدند.”

علی آرش، خبرنگار بی‌بی‌سی که در زمان وقوع حادثه در پوهنتون کابل بوده، می‌گوید که صدای تیراندازی همچنان شنیده می‌شود.

به گفته او در زمان آغاز درگیری یک نمایشگاه مشترک ناشران افغان و ایران نیز در پوهنتون در حال برگزاری بود.

تصاویر نشر شده در ساعات اولی حمله از پوهنتون نشان می‌داد که نیروهای پولیس ویژه در حال ورود به پوهنتون بودند.

گفته می‌شود که حمله کنندگان انتحاری از دروازه شمالی وارد دانشکده شرعیات این پوهنتون شده بودند.

طالبان گفته که این کار توسط افراد آنان انجام نشده است.

حمله به مراکز آموزشی در افغانستان بی پیشینه نیست (شنبه سوم عقرب) مرکز آموزشی “کوثر دانش” در غرب کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در این حمله دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ۵۷ نفر دیگر زخمی شدند. همه قربانیان جوانان بودند.

تابستان سال گذشته نیز یک انفجار انتحاری در مقابل ورودی پوهنتون کابل، ۸ کشته و ۳۳ زخمی به جا گذاشت.

حمله کننده مهاجم انتحاری سوار بر موتری نوع کرولا بود و در مقابل ورودی پوهنتون کابل مواد همراهش را منفجر کرده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق