خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

عبدالله با سران جهادی در باره صلح افغانستان رایزنی کرد

با به توافق نرسیدن هیئت‌های مذاکراتی حکومت و طالبان بر سر کارشیوۀ اصلی، مذاکرات صلح را به بن‌بست برده است.

پس از این بن بست داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان ضمن دیداری با رئیس جمهور غنی با شماری از رهبران و سیاسی و جهادی این کشور نیز دیداری داشت.

براساس بیانیه‌‌یی را که شورای عالی مصالحه افغانستان منتشر کرده است؛ در این دیدار بزرگان سیاسی کشور بر حمایت از روند صلح با عزت، پایدار و قابل قبول برای همه مردم افغانستان تاکید کردند.

این رهبران سیاسی و جهادی انسجام نیروهای سیاسی و ملی را برای موفقیت روند صلح و صیانت کشور از بحران در شرایط کنونی ضروری دانستند.

عبدالله در حالی با سران جهادی دیدار می‌کند که رئیس جمهور غنی نیز تنها مذاکرات را راه پایان جنگ در افغانستان می‌داند. غنی از طالبان خواسته است که آتش‌بس را بپذیرد و از ادامه جنگ، خشونت و جنایت دست بردارند.

برخی کارشناسان می‌گویند که طالبان با هدف امتیازگیری حداکثری در سر میز مذاکره حملاتش را تشدید کرده است و به این منظور بطور همزمان جنگ و صلح را پیش می‌برد.

براساس گزارش‌ها طالبان بر مبنا قرار گرفتن توافقنامه قطر و فقه حنفی در این مذاکرات تاکید دارد اما دولت افغانستان می‌گوید که هرگاه توافقنامه آمریکا و طالبان مبنا قرار گیرد اعلامیه‌های دولت افغانستان با آمریکا و ناتو نیز باید به عنوان اصل باشد.

گزینه دوم پیشنهادی دولت نیز این است که نه توافقنامه آمریکا و طالبان و نه اعلامیه‌های دولت افغانستان با آمریکا و ناتو مبنا قرار گیرد بلکه مذاکرات براساس تصمیمات لویه جرگه مشورتی صلح و قطعنامه این جرگه به پیش برده شوند. دولت افغانستان همچنین پیشنهاد کرده  قرآن و حدیث جایگزین تمامی گزینه‌های دیگر شوند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق