خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

اسماعیل خان: دولت در روند صلح صداقت ندارد

«نیاز است تا اجماع بزرگ ملی بین سیاسیون افغانستان، متنفذان و چهره‌های تاثیرگذار صورت گیرد»

وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان اظهار داشت که دولت این کشور در روند صلح صداقتی ندارد بنابراین برای موفقیت در این روند باید بین سیاسیون افغانستان اجماع شود.

«اسماعیل‌خان» از چهره‌های برجسته جهادی افغانستان در دیدار با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت: «دولت در روند صلح صداقت ندارد، شما باید جدیت بیشتر نشان دهید؛ نیاز است تا اجماع بزرگ ملی بین سیاسیون افغانستان، متنفذان و چهره‌های تاثیرگذار صورت گیرد».

وی به عبدالله گفته است که: «شما در انتخابات این اجماع را تشکیل دادید که نشان می‌دهد اکثریت بزرگان افغانستان در کنار شما هستند و باید قاطعانه تصمیم گرفت؛ همزمان تلاش‌های شما برای اجتماع بین‌المللی با اهمیت است و اگر جنگ افغانستان پایان نیابد منطقه و جهان امنیتی نخواهند داشت.»

وی در باره هیئت مذاکراه‌کننده و روند صلح گفته است که پس از دو ماه بیشترهیچ پیشرفتی نشده است، اگر در گزینش هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان دقت بیشتری می‌شد و دولت نیز صداقت می‌داشت، ما امروز به این سرنوشت دچار نبودیم. مردم افغانستان صلح می‌خواهند و نیاز به یک رهبر دارند.

وزیر سابق انرژی و آب ادامه داد: وقتی در مدت 2 ماه طرف‌ها هنوز موفق به نهایی شدن دستور کار مذاکرات نشده‌اند، مراحل بعدی بسیار دشوار است و لازم به تدبیر و حمایت همه‌جانبه دارد.

اسماعیل‌خان همچنین پیشنهاد داد تا یک گروه ده نفری متشکل از نمایندگان کشورهای منطقه و جهان و همچنان شخصیت‌های علمی و بزرگ افغانستان ایجاد شود تا نقش تسهیل‌ در روند مذاکرات صلح را ایفا کند.

براساس بیانیه را که شورای عالی مصالحه افغانستان به نشر رسانده، عبدالله نیز در این دیدار گفته است که: لازم است تا جمهوری اسلامی افغانستان متحدانه در یک صف قرار گیرد؛ تلاش ما برای اجماع ملی و منطقه همین است که بتوانیم متحدانه به این جنگ 40 ساله پایان بخشیم.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق