خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

چرا طالبان مجهز به سلاح‌های پیشرفته نظامی شده‌اند؟

در 15 عقرب سال جاری خبرگزاری سلام وطن‌دار گزارش داده بود که طالبان به کمک پهپادها و تصویربرداری از ساحات نظامی، حملات‌شان را راه‌اندازی می‌کنند. سلام وطن‌دار به نقل از منابعی نوشت بود که اکثر حمله‌های جنگ‌جویان گروه طالبان پس از تصویربرداری و تشخیص پاسگاه‌های نظامی توسط هواپیماهای کوچک کوادکوپتر صورت می‌گیرد.

کوادکوپتر (به انگلیسی: Quadcopter یا Quadrotor) یکی از انواع وسایل پهپادهای کوچک یا هواپیمای بی‌سرنشین است. کواد کوپترها نوعی هواگرد بالگردان هستند و در دستهٔ چندپروانه‌ها جای دارند و به دلیل کمک گرفتن از چهار پروانه برای نیروی پیشرانش، به عنوان کواد (چهار) کوپتر نامیده می‌شوند.

روز دوشنبه نیز خبرگزاری‌ سلام وطن‌دار و تسنیم خبردادند که طالبان دارای پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) هستند و در حملات علیه نیروهای دولتی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مقامات محلی اعلام کردند که طالبان از کوادکوپتر برای پرتاب هاوان و شناسایی مواضع نیروهای امنیتی افغان استفاده می‌کند و این گروه به سلاح‌های دوربین دار مجهز به دید در شب نیز برخوردار است.

«نقیب الله فائق» ولالی فاریاب اعلام کرد که طالبان، کوادکوپترهای شناسایی را در اختیار دارد که در فاصله چندین کیلومتری پرواز کرده و در تاریکی شب می‌تواند از اهداف مورد نظر فیلمبرداری نماید.

وی پیش از این نیز با اشاره به حملات شبانه طالبان به نیروهای امنیتی گفته بود که این حملات توسط سلاح «بزبزک» صورت می‌گیرد و آن را خطرناکترین سلاح این گروه خواند که طالبان را قادر می‌سازد از فاصله دور و در تاریکی شب نیروهای امنیتی را هدف قرار دهد.

فائق به بی‌بی‌سی گفت که طالبان این تجهیزات جدید را از پاکستان به افغانستان وارد می‌کند اما این گروه همواره حمایت تسلیحاتی دیگر کشورها را رد کرده است.

این در حالی است که جدیداً محسن داور، از اعضای رهبری جنبش حفاظت از پشتون‌ها گفته است که حکمتیار در صدد براندازی دولت افغانستان است.

داور گفته است که حکمتیار باوجود شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان دولت فعلی این کشور را نامشروع می‌داند و خواستار براندازی آن از طریق جنگ شده است.

از سخنان داور و موجودیت تجهیزات پیشرفته نظامی در اختیار طالبان چنین می‌توان نتیجه گرفت که این تجهیزات پیشرفته نظامی را پاکستان به طالبان داده است و از طریق می‌خواهد نظام سیاسی افغانستان را براندازی کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق