خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

اختلاف‌نظر ناتو و دولت ترامپ درباره خروج از افغانستان

ناتو: آماده‌ایم تا به طور هماهنگ و مبتنی بر شرایط میدانی ماموریت خویش را تعدیل کنیم

درحالی که بیشتر نیروهای خارجی در افغانستان غیرامریکایی هستند و دولت ترامپ نیز برای خروج سریع نیروها تلاش می‌کند، سازمان ناتو تاکید کرد که نیروهای این ائتلاف تا زمان نیاز به حضور در افغانستان ادامه می‌دهند.

به گزارش تسنیم، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو در دیدار با «کریستوفر میلر» سرپرست جدید وزارت دفاع امریکا درباره تعهد این سازمان برای ادامه حضور در افغانستان “تا زمانی که نیاز باشد” تاکید نمود.

«اوآنا لونگسکو» سخنگوی سازمان ناتو گفت که در این دیدار استولتنبرگ تاکید کرد که موضع ناتو درباره افغاستان تغییر نکرده است.

وی افزود: «هیچ یک از اعضای ناتو نمی‌خواهند بیش از آنچه نیاز باشد به حضورشان ادامه دهند اما در عین حال ما می‌خواهیم دستاوردهایی که با این همه قربانی داشتیم را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هیچوقت دیگر به مکان امنیت برای تروریسم تبدیل نخواهد شد که بتواند به امریکا یا هیچ یک از دیگر اعضای ناتو حمله کند».

لونگسکو به «اسوشیتدپرس» گفت: «ما از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم و به عنوان بخشی از آن ما به تعدیل حضورمان ادامه می‌دهیم، ناتو سطح نیروها را به زیر 12 هزار نفر کاهش داده است که بیش از نیمی از آن‌ها نیروهای غیر امریکایی هستند».

این در حالی است که منابع امریکایی به ‌نقل از منابع آگاه گزارش می‌دهند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد تا پایان هفته جاری میلادی با صدور یک فرمان اجرایی روند خروج نیروهای امریکایی از عراق و افغانستان را سرعت ببخشد.

سخنگوی ناتو ادامه داد: ما به مشورت درباره آینده ماموریت‌مان در افغانستان ادامه می‌دهیم و آماده‌ایم تا بطور هماهنگ و مبتنی بر شرایط میدانی ماموریت خویش را تعدیل کنیم.

پیش از این نیز برخی رسانه‌ها از افزایش اختلاف‌های مقامات امریکایی بر سر خروج نظامی از افغانستان خبر داده بودند و انتصاب‌های جدید ترامپ نیز مقامات ارشد در پنتاگون را نگران کرده است.

برخی منابع به سی‌ان‌ان، گفته بودند که ممکن است، برکناری مارک اسپر، وزیر اخراج شده وزارت دفاع امریکا نیز با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مرتبط باشد.

اسپر بارها گفته بود که خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مبتی بر شرایط امنیتی در این کشور صورت خواهد گرفت.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق