خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

دستور خروج سربازان امریکایی از افغانستان صادر می‌شود

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا قصد دارد شمار نیروهای امریکایی را در افغانستان تا پیش از ماه جنوری، به نصف برساند.

رسانه‌های داخلی روز دوشنبه (26 عقرب) به نقل از روزنامه امریکایی نیویارک تایمز گزارش داده‌اند که قراراست دونالد ترامپ، دستور خروج هزاران نیرو را از افغانستان، عراق و سومالیا پیش از پایان دورۀ ریاست‌جمهوری‌اش تا ماه جنوری سال آینده، صادر کند.

نیویارک تایمز گزارش داده است که ترامپ بر خلاف راهنمایی‌های مقام‌های بلند پایۀ نظامی می‌خواهد تا پایان سال روان میلادی، ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی را از افغانستان و عراق، به خانه‌های‌شان برگرداند.

با این کاهش، شمار نیروهای امریکایی درافغانستان، از ۴ هزار و ۵۰۰ تن به ۲ هزار و ۵۰۰ تن و شمار نیروهای امریکایی درعراق هم از ۳ هزار، به ۲ هزار و ۵۰۰ تن، کاهش خواهد یافت.

با این حال با توجه به اوضاع شکنندۀ افغانستان برخی از تحلیل‌گران امریکایی از این تصمیم ترامپ انتقاد کرده‌اند و می‌گویند که این کاهش پیش ازاین مشروط به نتیجه بخش بودن مذاکرات میان هیئت افغانستان و طالبان در دوحه، پایتخت قطر و نیز کاهش خشونت‌ها در افغانستان بود، درحالی که درماه‌های اخیر به گفتۀ آنان، خشونت‎ها تا ۵۰ درصد افزایش یافته‌اند.

ترامپ در نظر داشت تا تمامی سربازان را به گونۀ کامل بیرون سازد، اما بسیاری از مشاوران نظامی و دیپلماتیک دولت امریکا با آن، مخالفند.

هفتۀ پیش، رییس‌جمهوری امریکا، مارک اسپر، وزیر دفاع ین کشور را برکنار و کریستوفر سی میلر، یکی از نظامیان وفادار خود را که با او در کاهش شمار نیروهای امریکایی هم‌نظر است، جانشین اسپر ساخت.

حدود یک ماه پیش، ترامپ در صفحۀ توییترش اعلام کرده بود که سربازان امریکایی تا ماه کریسمس به خانه‌های بر خواهند گشت.

این در حالی‌ست که قرار است تا کمتر از دوماه دیگر ترامپ قدرت را به جوبایدن، رییس‌جمهور منتخب این کشور، واگذار کند.

جوبایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که به تاریخ ۳ نومبر ماه روان برگزار شد، برنده شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق