خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود

وزارت داخله: این سومین بار است که از این محل به همین روش راکت شلیک می‌شود

صبح روز شنبه 23 راکت بر بخش‌های از شهر کابل فرود آمدند و در نتیجه این راکت‌های کور 8 تن کشته و 31 تن دیگر زخمی شدند.

وزارت داخله در پیوند به این حملات راکتی گفته است که این راکت‌ها از دو موتر (از محله تهیه مسکن و بادام باغ) شلیک شده‌اند.

وزارت داخله افزوده است که از زمستان سال گذشته این سومین بار است که از این محل به همین روش راکت شلیک می‌شود.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این راکت‌پرانی را بر عهده نگرفته است. گروه طالبان گفته شلیک این راکت‌ها کار این گروه نبوده است.

پیش از این در ۲۸ اسد روز استقلال کشور و همچنین در روز مراسم تحلیف محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله نیز به همین ترتیب، از همین جا راکت شلیک شده بود.

این حملات راکتی مشابه و از یک محل خاص انسان را به یاد ضرب المثل «آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود» می‌اندازد. معنای صریح ضرب المثل مزبور آنست که وقتی انسان عاقل از سوراخ یک جانور مضر گزنده گزیده می‌شود، دیگر نزدیک آن نمی رود؛ اما انسان جاهل دوباره کنار آن می‌نشیند و دوباره هم گزیده می‌شود.

معانیِ ضمنی این ضرب المثل را می‌توان به هر نهاد یا سازمانی تعمیم داد و با نتیجه از ضرب المثل یاد شده به حکومت افغانستان می‌توان گفت یا مسئولان امنیتی مسئولانه عمل نمی‌کنند ویا افراد جاهلی‌اند که از گذشت روزگار پند نمی‌گیرند. به گفته وزارت داخله این سومین بار است که از یک محل و با عین روش بر کابل راکت شلیک می‌شود. از آنچه وزارت داخله گفته است چنین نتیجه می‌شود که این سومین بار است که اشتباهات ارگان‌های امنیتی تکرار می‌شود و سومین بار است که خلا‌های امنیتی باز هم تکرار می‌شود.

حملات مشابه راکتی بر کابل و از یک محل مشخص نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی افغانستان از گذشته هیچ تجربه‌ای نگرفته‌اند. این در حالی است که اگر مسئولان نهادها انسان‌های فهیم و مسئول باشند هیچ‌گاه خطاهای‌شان را تکرار نمی‌کنند بلکه از آنچه گذشته است تجربه می‌گیرند و نمی‌گذارند که حوادث دلخراب بار دیگر تکرار شوند.

در کنار این راکت‌پرانی‌ها صبح روز شنبه، پایتخت گواه دو انفجار ماین مقناطیسی در منطقه چهل ستون و پل چرخی نیز بود.

به گفته مقام‌های امنیتی، هر دو انفجار بر اثر ماین مقناطیسی که در موترهای نظامی جاسازی شده بود، رخ داده و یک کشته و دو زخمی به دنبال داشته است.

روش‌های مشابه مثل انتحاری، ماین‌های چسبکی و … بارها است که اتفاق می‌افتد و نتایج خون‌بار مشابهی را نیز به میان می‌آورد اما آنچه اتفاق نمی‌افتد بیداریِ دولت‌مردان و حکومتی‌ها است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق