خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

هیئت‌های مذاکراتی در دوحه به توافق رسیدند

برخی از رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که بن‌بست پیش‌آمده در مذاکرات صلح شکسته‌است و هیئت‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به توافق‌ رسیده‌اند.

بربنیاد گفته‌های منابعی به طلوع نیوز، هیئت‎های مذاکره‌کننده، توافق کرده‌اند که توافق‌نامۀ امریکا و طالبان، موقف‌گیری‌های سازمان ملل در قبال صلح افغانستان، تعهد هیئت‌های مذاکره‌کننده و ارادۀ مردم افغانستان را اساس مذاکرات صلح قرار دهند.

منابع گفته‌اند که معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و سلام رحیمی، مشاور رییس‌جمهور غنی از سه روز بدینسو در سفر اعلام نشده در کابل به ‌سر می‌برند تا حمایت رییس‌جمهور غنی را از توافق میان هیئت‌ها در دوحه به دست آورند.

هر چند هیئت‌های مذاکره‌کننده دوحه در این باره تا کنون چیزی نگفته‌اند اما گفته می‌شود که این توافق در پی سفر مایک پومپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به دوحه به میان آمده است. آقای پومپیو، شامگاه روز شنبه در سفری به دوحه، با هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دیدارهای جداگانه داشت.

پومپیو پس از دیدار با اعضای این هئیت‌ها در توییترش نوشت که این سفرش به دوحه به هدف گردآوری دیدگاه‌های دوطرف برای رسیدن به یک توافق صورت گرفته‌است.

اعضای هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هرچند دربارۀ دیدارهای‌شان با وزیر خارجۀ امریکا سخن گفتند، اما دربارۀ توافق به دست‌آمده چیزی نگفتند.

مذاکرات صلح در دوحه، به تاریخ ۲۲ ماه سنبلۀ سال جاری هجری خورشیدی آغاز شد. طرف‌ها برای دو ماه متوالی تلاش کردند روی کارشیوۀ مذاکرات صلح توافق کنند، اما به نتیجه‌یی نرسیدند. در چند هفتۀ اخیر، مذاکرات به بن‌بست کشیده شدند و دیدارها میان هیئت‌ها و تیم‌های تماس متوقف شدند.

اختلاف اصلی از آن‌جا شروع شد که طالبان بر اساس قراردادن توافق‌نامۀ صلح این گروه با امریکا – که در ماه حوت سال گذشته هجری خورشیدی در دوحه امضا شد – پافشاری کردند؛ اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان آن را نپذیرفت.

در پی عدم توافق طرف‌ها و طولانی شدن روند مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافتند. حکومت افغانستان و حتا مقام‌های امریکایی طالبان را به رعایت نکردن تعهدات سپرده شده در توافق‌نامۀ این گروه با امریکا متهم کردند.

در تازه‌ترین مورد، سرپرست سفارت امریکا در کابل از افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان در افغانستان انتقاد کرد و گفت که کاهش قابل ملاحظۀ خشونت‌‎ها بخشی از توافق صلح امریکا با این گروه است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق