خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

واکنش‌ها به فرمان آزادی زندانیان پاکستانی در افغانستان

رییس جمهوری افغانستان روز دو‌شنبه فرمان آزادی شماری از زندانیان پاکستانی را که در قید افغانستان بود صادر کرد. این فرمان با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.

محمداشرف غنی، روز دوشنبه  در فرمانی آزادی آن عده از زندانیان پاکستانی را صادر کرد که یک ماه از زمان زندانی آنها باقی‌مانده باشد و یا اینکه  به علت عدم توانایی مالی نتوانسته‌اند جریمه نقدی خود را بپردازند.

این فرمان در پی سفر پنجشنبه گذشته عمران خان نخست وزیر پاکستان به کابل و درخواست وی برای آزادی زندانیان پاکستانی صادر شد.

«رحمت الله نبیل» رییس سابق اداره امنیت ملی و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان  از صدور فرمان آزادی  زندانیان پاکستانی ابراز تاسف و نگرانی کرد.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی نوشت آزادی صدها تروریست پاکستانی که دستشان به خون صدها نفر از افغان‌ها آلوده است در واقع رشوه به دستگاه اطلاعاتی پاکستان است.

«احمدسعیدی» کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه نیز خطاب به رییس جمهور اشرف غنی در صفحه فیسبوک خود نوشت آزادی زندانیان پاکستانی گناه بزرگ و نابخشودنی است.

وی خطاب به رئیس جمهوری افغانستان افزود شما با آزادی پنج هزار زندانی طالبان به آنها برای پیوستن به میدان جنگ طالبان کمک کرده‌اید.

او خاطرنشان کرد اگر پاکستانی‌ها وعده‌ای برای تحقق صلح در قبال آزادی زندانیان آنها در سفر عمران خان داده باشند تحقق نخواهد یافت.

سفیر پاکستان در کابل و نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان از این دستور رئیس جمهوری افغانستان استقبال کرده‌اند.

منصوراحمدخان، سفیر پاکستان در کابل، در صفحه توییترش از این دستور استقبال و آنرا حرکت انسان‌دوستانه خوانده است.

محمد صادق نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در توییتی نوشته است که پاکستان از حسن نیت رئیس جمهور اشرف غنی در حکم آزادی زندانیان اتباع پاکستانی در افغانستان به دلیل تحکیم روابط بشردوستانه سپاسگزار است.

پیش از این دولت پاکستان به صورت رسمی از دولت افغانستان خواسته بود که رئیس شاخه خراسان داعش (عبدالله اروکزی) با نام مستعار اسلم فاروقی را به آنها تسلیم کند.

فاروقی رهبر شاخه خراسان گروه تکفیری داعش از منطقه اورکزی ایالت خیبرپختونخواه پاکستان است که در ۱۴ فروردین امسال با ۱۹ تن از افراد خود به دست نیروهای امنیت ملی افغانستان دستگیر شدند.

اما وزارت خارجه افغانستان این خواست پاکستان را رد کرده و گفته بود بین کابل و اسلام‌آباد قرارداد  مبادله مجرمان وجود ندارد و اسلم فاروقی، رهبر داعش شاخه خراسان در افغانستان بر اساس قوانین این کشور محاکمه می‌شود.

رابطه افغانستان و پاکستان طی ۲۰ سال گذشته همواره با فرازو فرود همراه بوده که از اتهام حمایت از تروریست تا مسدود کردن مرز بروی کالاهای صادراتی و درگیری مرزی ادامه پیدا کرده است اما دو طرف طی ماه های اخیر تلاش کرده اند که این تنش‌ها را کاهش دهند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق