خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

نشست سازمان همکاری اسلامی و تلاش‌ برای حمایت از صلح افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید از اشتراک‌کننده‌گان کنفرانس سازمان همکاری اسلامی می‌خواهد که از تلاش‌های صلح افغانستان حمایت کنند.

به نقل از رادیو آزادی، اجلاس وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی روز هفتم قوس در نیامی پایتخت نایجیریا شروع شد.

وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در یک کنفرانس تحت شعار اتحاد برضد تروریزم بخاطر صلح و پیشرفت جمع شده‌اند.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان هم در این اجلاس سهم دارد و انتظار است که از اشتراک‌کننده‌گان این کنفرانس بخواهد که از صلح و ثبات افغانستان حمایت کنند.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این مورد طی پیامی به رسانه گفته است: “پیام ما در این کنفرانس این است که جنگ در افغانستان از دیدگاه شرعی ناروا است و جامعه کشورهای اسلامی ضمن ناروا دانستن جنگ در افغانستان از صلح و نظامی حمایت کنند که در‌آن دست آوردهای ۱۸ سال گذشته به شمول حقوق مدنی شهروندان و نظام جمهوریت تضمین شود و رای مردم تعیین‌کننده سرنوشت سیاسی‌شان باشد.”

قرار است در حاشیه این کنفرانس وزیر امور خارجه کشور با تعداد از وزرای خارجه کشورها پیرامون جلب حمایت‌شان در خصوص صلح، امنیت و راه افغانستان و همچنان نتایج نشست موفقانه ژنیوا ملاقات‌های جداگانه داشته باشد.”

کشورهای سازمان همکاری اسلامی در جلسات قبلی خود بر تلاش‌های صلح و ثبات در افغانستان تاکید نموده و طالبان را تشویق کرده‌اند که حملات را متوقف بسازند.

با وجود تلاش‌های این سازمان جنگ در افغانستان ادامه دارد و از مردم ملکی قربانی می‌گیرد و خشونت هم هرروز بیشتر می‌شود.

مجلس امساله وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی بیشتر به تهدید گروه‌های تروریستی و مبارزه علیه آن متمرکز است.

یوسف بن أحمد العثيمين سکرتر جنرال این سازمان در اجلاس روان وزرای خارجه این سازمان در نیامی پایتخت نایجیریا گفت بر علیه تروریستان باید مبارزه مشترک صورت بگیرد.

آقای العثيمين گفت: “این که ما که برای اجلاس امسال شعاری را انتخاب کرده‌ایم که علیه تروریزم برای صلح و توسعه متحد هستیم‌، تاکید می‌کند که تروریزم برای منطقه و جهان خطرناک‌ترین وبزرگ‌ترین تهدید می‌باشد بر توسعه و روابط بشر دوستانه تاثیر منفی می‌کند و از آنجا که تروریزم یک پدیده جهانی است و بدون استثنی به همه تهدید بار می‌آورد، در برابرآن مبارزه و تلاش‌های مشترک لازم است.”

یک تعداد از کشورهای ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی به خصوص افغانستان از سالها به این سو به تهدید تروریزم روبه‌رو بوده و گروه‌های تروریستی در جنگ‌های داخلی آنها شامل می‌باشند.

در افغانستان در ۱۹ سال گذشته در پهلوی طالبان گروه‌های القاعده و داعش و در حدود ۲۰ گروه دیگر تروریستی علیه قوای حکومت افغان و قوای جهانی می‌جنگند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق