خبرهای مرتبط

جمع

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

فضا ته د بشر د سفر نړیواله ورځ: ‘پښتو څلورمه ژبه ده چې فضا کې ویل شوې’

په افغانستان کې د ملګر ملتونو مرستندویه ماموریت "یوناما"...

حکومت سرپرست: زمین‌های غصب‌شدۀ هندوها به آن‌ها بازگردانده می‌شود

سهیل شاهی، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر...

باشندگان غزنی از افزایش روی‌آوردن مردم به وهابیت خبر می‌دهند

شماری از باشندگان غزنی از روی آوردن تعدادی از مردم به فرقه وهابیت خبر می‌دهند. افرادی که از سوی مردم وهابی خوانده می‌شوند، با برخی رسوم مردم مخالفت کرده و مدعی اند که از سوی مردم و ملا امامان مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

بعضی از باشندگان ولایت غزنی می‌گویند که در این اواخر افرادی در مساجد هنگام نماز به چشم می‌خورند که «رفتار عجیب» و متفاوت با نمازگزاران دیگر دارند، مانند آمین گفتن به صدای بلند.

این باشندگان غزنی می‌گویند که تاکنون در باره این افراد به آنان وضاحت داده نشده است، اما این افراد در بین مردم «وهابی» یاد می‌شوند و مردم به گونه تحقیرآمیز به آنان نگاه می‌کنند.

وهابیت که در عربستان سعودی بنیان‌گذاری شده است، یک فرقه «شدیداً محافظه‌کار» خوانده می‌شود و هدف خود را تطبیق آموزه‌های اصیل قرآن و حدیث می‌داند.

جمعه الدین، یکی از باشندگان ولایت غزنی در این باره می‌گوید: «ما بسیاری مردم را دیده ایم که در مساجد ما می‌آیند، دست‌هایشان را [در هنگام ادای نماز] بالا بسته می‌کنند، با صدای بلند آمین می‌گویند و در نماز پاهایشان دور می‌باشد. مردم آنان را بد و رد گفته و می‌گویند که وهابی هستند. به خاطری که مردم با این طریقه آشنا نیستند، به همین علت آنان را با الفاظ بد صدا می‌کنند.»

شماری از افرادی که مردم آن‌ها را وهابی یاد می‌کنند، به شرط فاش نشدن نامشان گفتند که در جامعه برخی رسوم و عنعنات سنتی به نام آموزه‌های دینی شناخته شده اند که هیچ ربطی به دین ندارند.

به گفته آنان، این آموزه ها به سود افراد مشخصی اند، اما راه آن‌ها عملی کردن قرآن و حدیث در زندگی روزمره است. یکی از این افراد می‌گوید: «راه و روش ما با منافع بسیاری از افراد در تضاد است… بعضی ملاها موجودیت ما را خطر می‌پندارند. ما همیشه می‌گوییم که روش نبی اکرم بهترین راه و روش است.»

این افراد تاکید می‌ورزند که با هیچ فرقه اسلامی اختلاف ندارند، چرا که در تمامی فرقه‌های مذهبی اسلامی راه و روش خدا و پیامبرش نشان داده شده است. یکی از آن‌ها می‌گوید: «خرافاتی که در این ملک حاکم است، بسیاری از جوانان این خرافات را نمی‌پذیرند. مثلاً دادن تعویذ.»

این افراد می‌گویند که در سال‌های اخیر با آنان رفتار تبعیض آمیز و دوگانه صورت می‌گیرد. آن‌ها مدعی اند که در سال‌های اخیر مردم آنان را از اجتماع و هدیره محروم کرده اند.

این افراد می‌گویند هرچند اکنون نیز مردم خانواده و کودکان شان را طعنه وهابی بودن می‌دهند، اما این واکنش‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته اند: «در گذشته حتی نزدیکان ما می‌گفتند که سر جنازه و مرگ تان نمی‌آییم، اما با گذشت زمان مشکلات کمتر شده است و مردم بیدار شده اند. اما باز هم کودکان و زنان ما را طعنه می‌دهند.»

مولوی عبدالباری حقانی، آمر حج و اوقاف ولایت غزنی و یکی از عالمان دین مذهب حنفی در واکنش به فتوای عالمان دینی در مورد برخورد تبعیض آمیز با افراد منسوب به وهابی، می‌گوید که در میان فرقه‌های مذهبی اسلامی هیچ تفاوتی وجود ندارد و بنیاد و راه تمامی مسلمانان یکی است.

او باور دارد که این اصل را تمامی فرقه‌های مذهبی پذیرفته اند: «اما اگر ملاها یا قاری‌ها این فتواها را صادر می‌کنند مخالف با اسلام است. بدون کدام دلیل، گفتار و آدرس، مردم را به نام این که وهابی یا شافعی هستند توهین می‌کنند. این توهین به اسلام و دین است.»

به گفته وهابیان و اهل حدیث در سال‌های اخیر در ولایت غزنی این فرقه از سوی هزارن تن انتخاب شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق