خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

پامپئو: شورای عالی مصالحه یک نهاد باصلاحیت برای افغانستان است

مقام‌های امریکایی از برگزاری نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی استقبال کردند

وزارت خارجه امریکا نیز در یک خبرنامه می‌گوید که همۀ طرف‌های درگیر، باید دور هم جمع شوند و راهی برای صلح ترسیم کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از برگزاری نخستین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی که روز شنبه برگزار شد، استقبال می‌کند.

به نقل از طلوع نیوز، پومپئو شورای عالی مصالحه ملی را “یک نهاد جامع و معتبر در تلاش‌های صلح” می‌داند و می‌گوید که برگزاری نخستین نشست آن “یک گام مثبت دیگر به جلو” است.

در همین حال، در یک خبرنامۀ وزارت خارجه امریکا نیز آمده‌است که رهبران افغانستان و  طیف‌های سیاسی برای تصمیم‌گیری و حمایت از صلح عادلانه و پایدار متحد شده‌اند.

خبرنامه می‌افزاید که همۀ طرف‌های درگیر، باید دور هم جمع شوند و راهی برای صلح ترسیم کنند.

در ادامۀ خبرنامه آمده‌است که شورای عالی مصالحه و کمیتۀ رهبری آن به‌عنوان یک نهاد معتبر به هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان  دربارۀ اصول توافق، تقسیم قدرت و آتش‌بس دائمی برای پایان دادن به جنگ طولانی افغانستان، مشوره و رهنمایی فراهم خواهد کرد.

در نخستین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی که روز شنبه در ارگ ریاست‌‌جمهوری برگزار شد، شماری از چهره‌های سیاسی چون گلبدین حکمتیار، صلاح‌الدین ربانی و عبدالرشید دوستم حضور نیافتند.

شماری دیگر از سیاستگران به‌شمول رحمت‌الله نبیل و سید اسحاق گیلانی می‌گویند که از حضورشان در نشست روز شنبه کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی جلوگیری شده‌است.

از این میان سید اسحاق گیلانی، رییس نهضت اسلامی افغانستان می‌گوید از بهر این‌که از چهره‌های منتقد حکومت است رییس‌جمهور نخواست وی در این نشست شرکت کند.

در حدود هفت ماه پس از امضای توافق سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله که در پی آن شورای عالی مصالحۀ ملی به ریاست آقای عبدالله شکل گرفت، این شورا روز شنبه نخستین نشست خودرا برگزار کرد.

رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، حامدکرزی، عبدرب الرسول سیاف، یونس قانونی، محمد کریم خلیلی، حنیف اتمر، عطا محمد نور و شماری دیگر از سیاست‌گران در این نشست حضور داشتند.

حامد کرزی و عطا محمد نور از عدم حضور شماری از چهره‌های سیاسی به‌گونه‌یی ناراض بودند و گفتند که حضور تمامی چهره‌های اثرگذار سیاسی در روند صلح برای تقویت اجماع درون کشور برای صلح با طالبان مهم است.

نخستین نشست شورای عالی مصالحۀ ملی پس از انتقادهای زیاد از تأخیر در برگزاری این نشست، برگزار شد.

منتقدان می‌گویند که این نشست باید خیلی وقت‌تر برگزار می‌شد تا چگونگی روند صلح به‌گونۀ درست مدیریت می‌شد.

کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی که به‌‎ گفتۀ برخی از منابع ۴۸ تن عضو خواهد داشت تاکنون از سوی رییس این شورا به‌گونۀ رسمی اعلام نشده‌است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق