خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

ده‌ها جنگجوی طالبان و 12 عضو یک خانواده در قندهار کشته شدند

وزارت دفاع ملی افغانستان روز یک‌شنبه گفته است که نیروهای دولتی ۵۱ عضو گروه طالبان را در قندهار کشتند. این جنگجویان در نیمه شب گذشته بر شماری از پاسگاه‌های امنیتی حمله کرده بودند.

وزارت دفاع در اعلامیه خبریی گفته است: «نیروهای امنیتی حمله را عقب زدند و ۵۱ تروریست کشته شد و ۹ تن دیگرشان زخمی شدند.»

وزارت دفاع ملی افغانستان افزوده است که در پاسخ به حملات طالبان، در یک ضد حمله هوایی و زمینی آن‌ها را عقب زده‌اند و  پناهگاه‌های آن‌ها نیز مورد هدف قرار گرفته است.

این در حالی است که گفته می‌شود در نتیجه حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان 12 نفر عضور یک خانواده نیز جان داده‌اند.

هر چند خلیل احمد مجاهد، نماینده مردم قندهار در مجلس به صدای امریکا گفته است که: “در منطقه ده‌سبز بمباران شده که تمامی اعضای یک خانواده که شمار شان به ۱۱ نفر می‌رسد به شمول زنان و کودکان کشته شده‌اند.” اما خبر گزاری دویچه‌وله در مصاحبه با پسر کاکای این خانواده می‌گوید که در اثر حمله هوایی 12 نفر از اعضای یک خانواده کشته شده‌اند.

عبدالصمد، پسر کاکای این خانواده از طریق تلفن به دویچه وله گفته است که در این حمله هوایی دو مرد، هفت کودک و سه زن کشته شده‌اند.

عبدالصمد اضافه کرد: «آن ها به خانواده حاجی بوراکا مشهور هستند که شب گذشته در یک حمله هوایی کشته شدند. زنان و کودکان نیز شامل قربانیان بوده‌اند. طالبان ما را سپر می‌سازند و دولت به فریاد ما گوش نمی‌دهد.»

یک منبع حکومتی که نخواست نامش فاش شود به دویچه وله گفت طالبان در نزدیکی خانه‌های مردم جمع شده بودند و هنگامی که هدف حمله هوایی قرار گرفتند، اتاق‌های خانه‌های مسکونی به دلیل شدت انفجار فروریخت. این منبع اضافه کرد: «هدف حمله خانه نبود، بلکه شورشیان مسلح طالبان بودند که در منطقه دست به حمله زده بودند. در نتیجه شدت حمله هوایی، سقف خانه قربانیان فرو ریخته است.»

منابع مسئول در قندهار هنوز رسماً در مورد این حادثه توضیحی نداده اند. مردم قصد داشتند که جنازه‌های قربانیان را به رسم اعتراض به مقابل دفتر والی در شهر قندهار آورده و دست به تظاهرات بزنند، اما پولیس در مسیر راه، به آنان اجازه ورود به شهر را نداد.

طالبان در یک هفته گذشته در منطقه ارغنداب با نیروهای حکومتی افغانستان بارها درگیر شده‌اند. علاوه بر وارد شدن تلفات سنگین به هر دو طرف، تاکنون دو پل مهم تخریب شده و غیرنظامیان به شدت از جنگ آسیب دیده اند.

به دلیل فروریختن پل ها، بسیاری از خانواده ها در سرمای زمستان و در میان گلوله باری ها گرفتار شده اند. ارغنداب منطقه ای روستایی در ۱۰ کیلومتری شرق شهر قندهار است.

مردم قندهار به شدت نگران وضعیت امنیتی شهرشان هستند و از طرف های درگیر می خواهند که به ملکی ها رحم کرده و به جای جنگ راه صلح را انتخاب کنند.

براساس آمار سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای ناظر بین المللی، بیشترین تلفات و خسارت های جنگ افغانستان را افراد ملکی متقبل می شوند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار محلی خود نوشته است که درگیری میان دو طرف پس از چند ساعت پایان یافت و صدای تبادل آتش و بمباران سنگین هم در جریان شب نبرد، شنیده می شد. گروه طالبان در این مورد اظهار نظر نکرده است.

از جانب دیگر، گروه طالبان حملات مشابه را در ولایت هلمند که در همسایگی قندهار می باشد در ماه سپتمبر امسال انجام دادند. جنگ در ولایت هلمند سبب گردید که هزاران تن از باشندگان این ولایت پا به فرار بنهند.

این حمله که شهر لشکرگاه را هم مورد هدف قرار می داد، نیروهای ایالات متحده را واداشت که با انجام حملات هوایی به کمک همکاران افغان‌شان بشتابند.

در هفته‌های گذشته، دامنه خشونت‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان گسترده‌تر شده است. مذاکرات صلح که میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در ماه سپتمبر در قطر اغاز شد، تا پنجم ماه جنوری سال آینده متوقف شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق