خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

صلح و کاهش خشونت‌ها محور گفت‌وگوی عمران خان با طالبان

عمران خان، صدر اعظم پاکستان روز جمعه (28 قوس) با هئیت “کمیسیون سیاسی طالبان” به رهبری ملا عبدالغنی برادر ملاقات کرد. دفتر آقای خان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این ملاقات بر روند صلح و کاهش خشونت‌ها تمرکز داشت.

عمران خان در صفحهٔ توییتراش نیز نوشته است: “ملاقات با هیئت کمیسیون سیاسی طالبان بخشی از تلاش‌های جدی پاکستان برای تسهیل بخشیدن روند صلح افغانستان جهت رسیدن به یک افغانستان مرفه، مستقل، متحد، با ثبات و صلح آمیز است.”

سفر هئیت طالبان به پاکستان

گروه طالبان خود را امارات اسلامی افغانستان می‌خوانند در حالی که سایر کشور‌های جهان به شمول حکومت افغانستان این گروه را به نام طالبان می‌شناسند. اما حکومت پاکستان در مورد کاربرد اصطلاح “کمیسیون سیاسی طالبان” معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر است.

به نقل از صدای امریکا، در خبرنامهٔ دفتر صدر اعظم پاکستان آمده است که آقای خان از افزایش خشونت‌ها در افغانستان اظهار نگرانی کرده و از جوانب درگیر خواسته است خشونت‌ها را کاهش دهند تا زمینهٔ آتش‌بس فراهم شود.

اما گروه طالبان می‌گوید که با صدر اعظم پاکستان در مورد مشکلات مهاجرین، مسایل اقتصادی و رهایی زندانیان بحث کرده اند.

گروه طالبان گفته است در جریان این ملاقات بر وضعیت جاری در کشور، رفت و آمد مهاجرین به پاکستان، مشکلات تجارتی، صحی و آموزشی مهاجرین نیز بحث صورت گرفت.

پیش از این‌، آقای خان در جریان مکالمهٔ تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته بود که برای برقراری آتش‌بس در افغانستان کمک خواهد کرد.

این در حالی است که با وجود توافق ابتدایی میان هیئت جمهوری افغانستان و گروه طالبان، سطح خشونت‌ها در این کشور همچنان بلند باقی مانده و روند مذاکرات صلح افغانستان نیز تا پنجم ماه جنوری سال آینده متوقف شده است.

پس از اعلام توقف مذاکرات، هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به کابل و هیئت گروه طالبان در یک سفر سه روزه وارد پاکستان شد و پیش از این با وزیر خارجهٔ پاکستان و شماری از مقامات این کشور ملاقات کردند.

با وجود آنکه حکومت افغانستان گفته است که مراحل بعدی مذاکرات باید در داخل افغانستان راه اندازی شود، گروه طالبان تا اکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق