خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

اتحاديۀ اروپا: گفت‌وگوها بدون توافق بر آتش‌بس نتيجه نخواهد داشت

رئیس کمیتۀ روابط پارلمان اتحادیه اروپا با افغانستان، مذاکرات صلح را يگانه راه ختم جنگ در افغانستان خوانده از طالبان مى‌خواهد که آتش بس را بپذیرند؛ زيرا به گفتۀ او گفتگوها بدون توافق بر آتش بس، نتیجه نخواهد داشت.

پتراس اشتراویچس، رئیس کمیتۀ روابط پارلمان اتحادیه اروپا با افغانستان‌، در مصاحبۀ اختصاصی با خبرنگار پژواک در بروکسل گفته است که کمک مالی خویش را برای حکومتی که نظام افراطی داشته باشد، ادامه نمی‌‌دهند و خواستار حفظ دستآوردهای نزدیک به دو دهه گذشته در افغانستان مى‌باشند.

با این حال این مقام پارلمان اتحاديۀ اروپا، از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و کاهش خشونت را برای ایجاد حسن نیت مهم خواند.

اشتراویچس درادامه صحبت هايش افزوده است: “ما اعتقاد داریم که گفتگوهای صلح، راه درست برای رسیدن به صلح پایدار است، نه فقط آتش‌بس. اگر مذاکرات صلح با حسن نیت به پیش برود، نیازی به آتش بس نخواهد بود. مردم افغانستان پس از چهاردهه جنگ‌های داخلی ویرانگر، نسبت به خشونت و رنج‌های فراوان که از هراس‌افگنی دیده‌اند، نگرانند. من آرزو دارم این نسل، شاهد صلح پایدار و همه‌گیر مبتنی بر توافق سیاسی محکم بین همه گروه‌های درگیر باشند، نه فقط برای تعدادی از افراد که بازهم درگیری ادامه داشته باشد.”

پتراس گفته است: “من ازطالبان جداً می‌خواهم که آتش بس را بپذیرند؛ چون گفتگوها بدون عدم تحقق توافق آتش بس نتیجه نخواهد داشت، افزون بر آن طالبان باید به آینده نگاه کنند نه به عقب، شما نمی‌توانید همه دستاوردها را از بین ببرید. ناتو واتحادیه اروپا دراین دو دهه، ميلیارد‌ها دالر برای بازسازی و ثبات افغانستان پرداختند، هزاران زن و مرد ما در آن کشور جان باختند، این همه برای بهبود زندگی سیاسی و اقتصادی درافغانستان هزینه شده است.”

وى در ادامه افزوده است: “طالبان به حقوق زنان، حقوق بشر، و حقوق اطفال باید احترام بگذارند. ما می‌خواهیم که زنان جایگاه خوبی در جامعه داشته باشند و اطفال به مکاتب بروند و حق آزادی داشته باشند. ما خواهان یک افغانستان متمدن و آزاد با آینده خوب هستیم.”

این در حالی است که طالبان همچنان بر مواضع قبلی خویش تأکید می‌کنند و همچنان خواهان برپایی امارت اسلامی استند. طالبان جدیداً در سایت رسمی‌شان نوشته‌اند که برپایی حکومت اسلامی قابل تطبیق است و ما این کار را در گذشته انجام داده بودیم.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق