خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه برگزار شد

حامد کرزی: همکار و پشتیبان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان هستیم.

عبدالله عبدالله: دور دوم مذاکرات باید در وقت تعیین‌شده برگزار شود

سیاف: هر نظری باید از چینل رسمی بیان شود؛ تلاش‌های فردی موقف هیئت را تضعیف می‌کند.

دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی روز شنبه (6 جدی) برگزار شد. در این نشست اعضای حکومت، اکثر سران جهاد و سیاسیون و هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان حضور داشتند.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت که مردم انتظار دارند تا هیئت مذاکراتی حکومت با رهنمود بسیار واضح به دور دوم مذاکرات بروند. وی تأکید کرد که دور دوم مذاکرات باید در تاریخ معین آن آغاز شود و مسئله محل مذاکرات نباید باعث تأخیر در گفت‌وگوها شود.

وی افزود که هیئت جمهوری اسلامی افغانستان با طرف مقابل در تماس هستند و امیدواریم که در [در قسمت زمان تعیین‌شده مذاکرات دور دوم] مشکلی پیش نیاید.

داکتر عبدالله ضمن ابراز تأسف به مناسبت انفجارهای دیروز کابل گفت: وقتی می‌گویم مسوولیت بسیار بزرگ به عهده این شورا و بر عهده شما است، آن مسوولیت پایان دادن به درد و رنج مردم افغانستان است. هیچ اولویتی بالاتر از صلح با عزت و قابل قبول برای مردم کشور وجود ندارد.

وی در اخیر هیئت مذاکره‌کننده حکومت را همه‌شمول دانست و از آن‌ها خواست که با صلابت تمام به دور دوم مذاکرات بروند.

معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده صلح ضمن تأکید بر اتحاد صف جمهوریت گفت: اعضای هیئت اساس و انگیزه جنگ را مورد سوال قرار دادند و ضرورت آتش بس را مطرح کردند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان ضمن تشکر از هیئت مذاکره‌کننده افغانستان گفت: همکار و پشتیبان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان هستیم.

وی خطاب به هیئت گفت: مردم افغانستان سخت برای رسیدن به صلح عجله دارند. شما مسئولیت دارید که این درد مردم را التیام ببخشید.

عبدرب الرسول سیاف در این نشست با یقین گفت که طرف ما اراده صلح دارد. او افزود تا دو طرف اراده صلح نداشته باشند، صلح نمی‌آید.

سیاف با اظهار سپاس از هیئت مذاکره‌کننده گفت: آنها نمایندگی خوب از کشور، ملت و دولت کردند. توقع داریم هیئت جمهوری اسلامی افغانستان رمز موفقیت‌شان را که در وحدت‌شان است، همچنان حفظ کنند.

وی افزود: وقتی بحث مذهب مطرح شد، تشویش داشتیم که دوگانگی به میان نیاید. خوشبتخانه شما از این بحث موفقانه عبور کردید. وحدت تان را حفظ کنید.

از دولت و سیاسیون می‌خواهم که در بارۀ هیئت دو کار کنند:

از هیئت حمایت قاطعانه نمایند. چون هیئت از همه افغانستان نمایندگی می‌کند و تلاش‌های فردی و جانبی متوقف شود. هرکسی که در بارۀ صلح نظر دارد، از طریق چینل رسمی بیان کند. تلاش‌های فردی موقف هیئت را تضعیف می‌کند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری گفت: طالب به یاد داشته باشد که با کشتن ریش سفید، بزرگ قوم و اعضای جامعه مدنی، امکان ندارد که جنگ پایان یابد. بزرگان افغانستان در مسئله صلح در یک صف هستند. همه صلح باعزت می‌خواهند. در صلح با عزت هیچ کسی نباید احساس توهین و تجرید کند. رسیدن به این نقطه آسان نیست.

وی افزود: از سال ۱۳۵۷ هر جناحی که فکر تسلط مطلق داشته، تجرید شده است. طالبان تأکید به پیروزی نظامی دارند. اما افغانستان امروز با افغانستان ۱۹۹۶ تفاوت عمیق و بنیادی دارد.

پیام جناب مارشال عبدالرشید دوستم در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی:

مارشال دوستم نیز با فرستادن پیامی گفته است که: ما صلح می خواهیم. صلح نباید موجب یک جنگ داخلی دیگر شود. برای رسیدن به صلح پایدار باید به مشارکت سیاسی در حکومت توجه کنیم. تطبیق توافق نامه سیاسی مهم است. تطبیق عاجل و کامل توافق نامه، صلح و اعتماد را در میان نظام تقویت می‌بخشد. ایجاد اجماع و اعتماد سیاسی، یگانه راه نجات کشور است.

حمایت خود را از تلاش‌های صلح و اعضای هیئت مذاکره ‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان اعلام می‌کنیم.

محمد یونس قانونی نیز با انتقاد از ناقص‌بودن کمیتۀ رهبری شورای عالی گفت: کمیتۀ رهبری شورای عالی هنوز هم تکمیل نیست. جای تعدادی از شخصیت‌ها به خصوص جوانان و زنان در کمیتۀ رهبری خالی است. این خلاء هرچه زودتر پر شود.

در اخیر هم محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ضمن تشکر از هیئت مذاکره‌کننده گفت: تلاش شد که به نام احزاب، مذهب و تیم میان هیئت تفرقه ایجاد کنند. اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان با پختگی از مردم و دولت نمایندگی کردند.

تلاش‌های دیگری هم بود، مثلاً تلاش شد که هیئت جانبی در کابل ایجاد شود، اما احزاب و جریان‌ها از خود حوصله‌مندی نشان دادند و به هیئت جمهوری اسلامی افغانستان فرصت دادند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق