خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

آیا طالبان هنوز هم با القاعده رابطه دارد؟

براساس توافق‌نامه‌ دوحه میان امریکا و گروه طالبان، این گروه باید روابط‌ خود را با همه‌ی گروه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده را قطع کند، اما حکومت افغانستان تعهد طالبان در این مورد را زیر سوال برده است.

وزارت دفاع افغانستان در دو اعلامیه‌ جداگانه به روزهای جمعه و یک‌شنبه گذشته نوشته که اعضای گروه القاعده را در ولسوالی ناوه‌ هلمند هدف قرار داده است که به گروه‌های طالبان ماین‌سازی و روش استفاده از تک‌تیرانداز را آموزش می‌دادند.

وزارت دفاع شمار کشته‌شدگان عضو القاعده را ۱۵ تن اعلام کرده و گفته است که در این میان یک سرکرده مشهور طالبان به نام مسعود احمد که مسئولیت حفاظت از تروریست‌های خارجی را برعهده داشته نیز کشته شده است.

پس از این رویدادها اکنون شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان روابط‌ خود با شبکه القاعده را قطع نکرده است.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که القاعده و طالبان هنوز با هم بر ضد دولت افغانستان جنگ می‌کنند: “طالبان و القاعده با هم رابطه‌ ایدیولوژیک دارند و به آسانی از یک‌دیگر جدا شده نمی‌توانند. با آنکه طالبان به امریکا تعهد سپرده‌اند که روابط‌شان با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند، اما رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که القاعده و طالبان روابط خود را قطع نکرده‌اند و یکجا بر ضد حکومت می‌جنگند.”

اما گروه طالبان این ادعای حکومت را رد می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیوی آزادی گفت که هیچ عضو القاعده در افغانستان حضور ندارد و زمینه حضور اعضای این شبکه هم در این کشور وجود ندارد.

پیش از این هم حکومت گروه طالبان را به عدم پابندی به تعهداتش به صلح و ثبات در افغانستان متهم کرده بود.

معاون نخست ریاست جمهوری افعانستان یازده روز پیش در سفری به کندهار نیز گفته بود که گروه طالبان روابطش با گروه‌های تروریستی خارجی را قطع نکرده است: “در بدخشان سر ۲۰ سرباز ما بریده شده، از سوی کی؟ ویدیوهایش موجود است. قاتلان‌شان یک نفرشان هم افغان نیستند؛ خارجی‌ها هستند. یعنی تعهدی که طالبان کرده بودند که ما صلح می‌خواهیم، اما وقت بدهید تا ۱۹ یا ۲۰ گروه تروریست بین‌اللملی را از افغانستان بیرون می‌کنیم، یکی‌اش را هم عملی نکرده است.”

این در حالی است که ریاست امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۲۴ اکتوبر (سوم عقرب) از کشته‌شدن ابو محسن المصری، فرد شماره دوم شبکۀ القاعده برای شبه جزیره هند در این کشور خبر داده بود.

این ریاست گفته بود که این عضو برجستۀ شبکۀ القاعده در یک عملیات ویژه نیروهای امنیت ملی افغانستان در ولایت غزنی کشته شده است.

پیش از این، در ۲۲ اکتوبر، گروه هماهنگی و نظارت سازمان ملل متحد گفته بود که القاعده هنوز تهدیدی برای روند صلح افغانستان است و روابط نزدیک با طالبان دارد.

سازمان ملل در ماه جوزا در گزارشی شورای امنیت این سزمان نوشت كه هنوز هم رهبران اصلی القاعده و صدها جنگجوی این گروه در افغانستان فعال هستند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق