خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

زن چینی که دربارهٔ شیوع کرونا افشاگری کرده بود به ۴ سال زندان محکوم شد

یک زن شهروند-خبرنگار چینی برای گزارش‌های زنده و همزمانی که یکسال پیش، و به‌هنگام آغاز شیوع کرونا در ووهان چین، منتشر کرده بود روز دوشنبه به چهار سال زندان محکوم شد.

محکمه‌ای در شانگهای خانم ژانگ ژان، وکیل پیشین را به جرم «برپا کردن غوغا و ایجاد مشکل» با گزارش‌ دربارهٔ شیوع «بیماری تنفسی واگیردار ناشناخته» به چهار سال زندان محکوم کرد.

گزارش‌های زنده و نوشته‌های ژان ماه فبروری سال گذشته به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی چین پخش شد و توجه مقامات این کشور را جلب کرد. او دربارهٔ عملکرد مقامات در ووهان نوشته بود: «دولت اطلاعات کافی به مردم نداده، و فقط شهر را قرنطینه کرده. این کار، نقض حقوق بشر است.»

به گفتهٔ وکیل خانم ژانگ، حال روحی و جسمی وی خوب نیست. ژانگ ژان ۳۷ ساله پیشتر در زمان بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده بود اما مقامات بازداشتگاه از طریق سُرُم بینی به‌زور به او خوراک داده‌اند.

پیش از این نیز زن ۳۹ سالهٔ دیگری به نام ژائو لی، رسما از دولت چین به‌دلیل ضعف اطلاع‌رسانی شکایت کرده بود و چون پدرش به علت ابتلا به کرونا فوت کرده بود خواستار پرداخت غرامت از سوی دولت شده بود.

این درحالی است که چند هفته بعد تیمی از کارشناسان بین‌المللی سازمان جهانی صحت راهی چین می‌شوند تا خاستگاه بیماری کووید-۱۹ را بررسی کنند.

چین ماه‌ها پیش اعلام کرد که توانسته است با موفقیت همه‌گیری کووید را مهار کند و به‌سرعت در حال بازسازی توان اقتصادی خود است، حال‌آنکه دیگر کشورهای جهان همچنان با پیامدهای گستردهٔ شیوع این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

شماری از دولت‌های جهان، از جمله واشنگتن، پکن را متهم می‌کنند که در زمینهٔ اطلاع‌رسانی دربارهٔ ویروس کرونا اهمال کرده است اما چین همواره مدعی است که دراین‌باره «شفاف و صادق» بوده و از سوی دیگر، مخالفان داخلی روایت رسمی از شیوع بیماری را تنبیه می‌کند.

تا کنون ۸ افشاگر چینی به همین جرم محاکمه شده‌ و سه شهروند-خبرنگار دیگر نیز در انتظار محاکمه به‌سر می‌برند. حزب کمونیست چین گاه مخالفان خود را ، برای پرهیز از فشارهای غرب، در فاصلهٔ تعطیلات کریسمس تا سال نو محاکمه می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق