خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

ستانکزی: چگونگی قتل خبرنگاران یک بحث‌ بنیادی مذاکرات صلح است

هرچند مسئولیت بسیاری از حمله‌های هدفمند بر خبرنگاران در افغانستان را گروهی به‌عهده نگرفته‌است، اما رییس‌ هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان، می‌گوید که چگونگی این حمله‌ها و قتل خبرنگاران یکی از بحث‌های بنیادی دور دوم مذاکرات صلح است.

در نزدیک به دو ماه اخیر، شش خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان در رویدادهای گونه‌گون جان باخته‌اند.

معصوم ستانکزی می‌گوید که قتل هدفمندانۀ خبرنگاران یک نگرانی جدی است: «حتمأ یکی از مسایل جدی است که ما باید هم مطرح بکنیم و هم پشتش بگردیم.»

در همین حال، شورای امنیت ملی امریکا هم در پیامی، حمله بر خبرنگاران در افغانستان را یک عمل بزدلانه و ننگین خوانده‌است.

در بخشی از این پیام آمده‌است: «ما در کنار خبرنگاران شجاع افغانستان ایستاده‌ایم. حمله‌های هدفمند بر آنان ننگین و ناجوانمردانه استند. تمامی کسانی که به فکر افغانستان و مردم آن استند، باید این کارهای بی معنا را نکوهش کنند.»

در بیست و چهار ساعت گذشته از قتل یک زن در ولایت پروان، قتل یک فعال جامعۀ مدنی در بغلان، ترور  بسم الله عادل، مسئول رادیو صدای غور و  یک بزرگ قوم در هلمند خبر داده شده‌است.

ادامۀ ترورهای هدفمند بسیاری‌ها به‌ویژه خبرنگاران را نگران کرده‌است.

رضا شهیر، خبرنگار در کابل گفت: «گواه قتل چندین خبرنگار در کابل و در سایر از ولایت‌ها بودیم که این موضوع به شدت جامعۀ رسانه‌یی و خبرنگاران را نگران ساخته‌است.»

محمد صابر مومند، سخن‌گوی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز اظهار داشت: «در پهلوی این‌که حکومت مسئولیت تأمین امنیت تمام مردم را دارد از خبرنگاران را نیز دارد.»

همزمان با این، ریاست عمومی امنیت ملی در اعلامیه‌یی گفته‌است که دو تن را در پیوند به قتل رحمت‌الله نیکزاد، رییس اتحادیۀ خبرنگاران غزنی بازداشت کرده‌است.

در اعلامیۀ امنیت ملی آمده‌است که این افراد طالبانی استند که به تازگی در میان پنج هزار زندانی طالب از زندان‌های کشور رها شده‌اند؛ اما طالبان این گفته‌های امنیت ملی را نادرست می‌دانند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق