خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

چرا حکومت موقت؟

وجود دو مسئله بسیار مهم «تشدید جنگ و نوعیت نظام سیاسی آینده» از مسایل است که حل آن بستگی به حکومت موقت دارد. تا زمانی که حکومت کنونی باشد، طالبان برای اینکه بیشترین امتیاز را در گفت‌وگوهای صلح بگیرد، جنگ را تشدید می‌بخشد و حکومت نیز توان کنترول این جنگ را ندارد. از طرف دیگر طالبان تا آخرین نفس بر سر موضع‌شان که همانا حکومت اسلامی است پا فشاری می‌کند که این موضوع به خودی خود گفت‌وگوها را طولانی می‌کند و به نسبت طولانی‌شدن مذاکرات، جنگ نیز طولانی می‌شود.

با چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که چاره‌یی جز حکومت موقت وجود ندارد؛ زیرا با تشکیل حکومت موقت اولین اتفاقی که می‌افتد قطع جنگ و برقراری آتش بس است و دومین اتفاق این است که حکومت موقت یا گذار، گفت‌وگوها را بر سر نوعیت نظام سیاسی آینده شروع می‌کند. در این حالت اگر گفت‌وگوها طولانی هم شود، مشکلی جدی وجود نخواهد داشت؛ زیرا در آن حالت جنگ قطع است و خون‌ریزیِ هم وجود ندارد. وقتی حکومت موقت با توافق طرفین شکل بگیرد، هیچ دلیلی برای ادامه جنگ نمی‌تواند وجود داشته باشد و اگر چنین نشود، هم جنگ تشدید پیدا می‌کند و هم با طولانی‌شدن مذاکرات، جنگ کشِ بیشتری پیدا می‌کند.

این در حالی است که فوزیه کوفی، یکی از اعضای هیئت‌ مذاکره‌کننده حکومت جدیداً گفته است که: سیاسیون و دولت در باره نظام آینده افغانستان توافق نظر ندارند.

درحالی که مسئله نظام سیاسی آینده افغانستان در رأس دستورکار طالبان قرار دارد «فوزیه کوفی» عضو تیم مذاکره‌کننده افغانستان گفت که این تیم هنوز نتوانسته است تا بین سیاسیون و دولت افغانستان روی یک نظام مشخص اجماع ایجاد کند.

به گزارش «طلوع نیوز»، «امین احمدی» دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده افغانستان نیز اظهارداشت: نظام اسلامی که طالبان می‌خواهد با نظام کنونی کشور تفاوت دارد، مانع عمده‌ای که سر راه یک صلح مبتنی بر کرامت و عدالت وجود دارد این است که طرفین مذاکره باید برای توافق بر سر ایجاد نظام مبتنی بر عدالت آماده باشند.

وی با تاکید بر اینکه طالبان و طرف افغانستان باید ایجاد حکومت مشارکتی را بپذیرند، افزود: طالبان یک سلسله دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کند که آن دیدگاه‌ها با حاکمیت مردم و منافع مردم در تضاد استند؛ مثلأ طالبان به احتمال زیاد نظام جمهوری اسلامی را نمی‌پذیرد.

از طرف دیگر حفیظ منصور عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده حکومت افغانستان گفته است که «حکومت موقت یگانه گزینه برای حفظ نظام است.»

منصور دیروز در نشست (ارزیابی دور نخست مذاکرات صلح و چشم‌انداز آینده) در کابل گفت که هیئت دولت تاکید بر آتش‌بس دارد اما طالبان روی نظام سیاسی آینده پافشاری می‌کنند.

به نقل از آزادی، آقای منصور گفته که با حفظ نظام سیاسی و ارزش‌های کنونی، جز رفتن به طرف حکومت موقت راهی دیگری وجود ندارد: “با حفظ چهارچوب نظام و ارزش‌های انسانی ما ناگزیر هستیم به طرف یک حکومت موقت برویم، اگر ما از طرف مقابل آشتی می‌خواهیم. تجربه که مانند آقای حکمتیار آنها بیایند در دارلامان برای‌شان خانه بدهیم شاید عملی نباشد. اگر شما راه غیر از این سراغ دارید بگویید.”

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق