خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

حکومت موقت برای حفظ نظام

هرچند سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور غنی چندی پیش در سخنرانی‌اش گفت که ایجاد حکومت موقت تنها جا‌به‌جایی یک فرد نیست بلکه فروپاشی کل نظام است اما او نگفت که به کدام دلیل حکومت موقت باعث فروپاشی کل نظام می‌شود.

این گفته‌های معاون دانش در حالی است که بسیار از اندیشمندان و سیاسیون افغانستان بر عکس گفته‌های ایشان حکومت ایجاد حکومت موقت را برای حفظ نظام ضروری می‌دانند.

چندی پیش حفیظ منصور گفت، برای اینکه بتوانیم نظام کنونی را حفظ کنیم باید حکومت موقت ایجاد شود. این در حالی است که بسیاری‌ با این نظر منصور موافق‌اند.

جدیداً طالبان نیز با متهم‌کردن دولت افغانستان به تخریب روند صلح و پافشاری برای باقی ماندن در قدرت گفت که برای مردم این کشور صلح از بقای اشرف غنی در قدرت مهم‌تر است.

طالبان با انتشار مطلبی در وبسایت رسمی این گروه نوشته است که رئیس جمهور افغانستان در سفر اخیرش به ننگرهار با تاکید بر بقای خویش در قدرت احتمال آمدن صلحی را رد که که منجر به خروج او از ارگ ریاست جمهوری شود.

مطلب افزود که افغان‌ها برقراری صلح در این کشور را بسیار مهم‌تر و با ارزش‌تر از حاکمیت اشرف غنی دانسته و دولت او را مشروع نمی‌دانند.

مطلب می‌افزاید: «صلح واقعی و حل مسائل کشور زمانی ممکن است که این کشور خانه مشترک همه اقشار شناخته شود و همه جهت‌های سیاسی بر نظامی توافق کنند که موافق با معتقدات و باورهای دینی ملت مسلمان افغانستان باشد، که آن یقیناً نظام شرعی است».

«امین احمدی» عضو تیم مذاکره‌کننده افغانستان اخیراً درباره مخالفت طالبان با نظام کنونی افغانستان گفت: طالبان باور دارند که حقوق بشر، حقوق اساسی، حقوق شهروندی و حقوق زنان آنگونه که در قانون اساسی تعریف شده، از چارچوب اسلام خارج است و طالبان می‌‌‌خواهند که این موارد طوری بازتعریف شود که در چارچوب اسلام قرار بگیرد.

احمدی در تشریح نظام مورد نظر طالبان نیز اظهارداشت: «تصور اساسی طالبان این است که اساس مشروعیت از زعامت شکل می‌گیرد. وقتی که زعیم تعیین شد -زعیمی که آن‌ها می‌گویند که باید دارای صفات شرعی باشد- حکومت شرعی و دینی به‌وجود می‌آید. تمامی نهادها و ارکان دولت از زعامت شرعی مشروعیت خود را کسب می‌کند».

دولت افغانستان اما با تاکید بر حفظ قانون اساسی این کشور می‌گوید که لغو این قانون به این معنا است که تمامی نظام و قوای دولت کنار گذاشته شود و روند دولت‌سازی و نظام‌سازی از نو آغاز گردد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق