خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

شمار سربازان امریکایی در افغانستان طبق دستور ترامپ به ۲۵۰۰ تن کاهش یافت

اردوی ایالات متحده امریکا به هدف تعیین‌شده مبنی بر کاهش شمار سربازان در افغانستان به ۲۵۰۰ تن نایل شده است. به نظر می‌رسد که این کاهش نیروها، ممنوعیت وضع‌شده از سوی کانگرس را نقض می‌کند.

دویچه‌وله به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان طبق دستور ترامپ روز جمعه به ۲۵۰۰ تن کاهش یافته است.

رئیس جمهور دونالد ترامپ که در ماه نوامبر دستور کاهش نیروهای امریکایی را صادر کرده بود، روز پنج‌شنبه گفت که شمار سربازان امریکایی در افغانستان به کمترین تعداد در ۱۹ سال جنگ این کشور رسیده است، اما شمار دقیق کنونی این نیروها را ذکر نکرد.

حکومت ایالات متحده امریکا در فبروری گذشته توافقنامه‌ای را با گروه طالبان امضا کرد که براساس آن نیروهای خود را در چند مرحله کاهش می‌دهد و تا ماه می ۲۰۲۱ به صفر می‌رساند، هرچند معلوم نیست که حکومت جو بایدن این روند را چگونه پیش می‌برد.

جو بایدن، رئيس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا که در گذشته روی حفظ شمار کوچکی از نیروها به هدف مبارزه علیه تروریسم تاکید کرده تا گروه‌هایی مانند القاعده نتوانند حملاتی را علیه ایالات متحده امریکا برنامه‌ریزی کنند، با سوال‌های زیادی در مورد افغانستان مواجه است. یکی از این سوال‌ها این است که آیا روند کاهش بیشتر سربازان در أفغانستان را به پیش می‌برد یا برنامه دیگری دارد.

ترامپ روز پنج‌شنبه در اعلامیه مختصری به آرزوی دیرینه‌اش برای خروج کامل از افغانستان تاکید کرد. او با اشاره به جنگ‌های ایالات متحده امریکا در عراق و افغانستان گفت: «من همیشه به پایان بخشیدن به جنگ‌های بی‌پایان متعهد خواهم ماند.»

هرچند مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده امریکا در مورد خروج سریع سربازان از افغانستان هشدار داده‌اند، اما کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع این کشور به تاریخ هفدهم نوامبر گفت که دستور رئيس جمهور برای کاهش نیروها را اجرا می‌کند.

در نتیجه این دستور ترامپ، فرماندهان نظامی در چند هفته گذشته تلاش کردند تا ۱۵۰۰ سرباز را از افغانستان خارج کنند. در عین دوره زمانی، فرماندهان امریکایی شمار سربازان این کشور در عراق را نیز از ۳۰۰۰ به ۲۵۰۰ تن کاهش داده‌اند.

این در حالی است که کانگرس ایالات متحده امریکا دو هفته پیش یک لایحه دفاعی را تصویب کرد که استفاده از بودجه سال گذشته و امسال برای کاهش نیروها به زیر ۴۰۰۰ سرباز یا کمتر از تعدادی که در روز تصویب این لایحه یعنی اول جنوری در این کشور مستقر بودند، منع می‌کند. ترامپ این قانون را ویتو کرد، اما مجلس سنا و نمایندگان امریکا با رای خود این ویتوی ترامپ را باطل کردند.

پنتاگون هنوز توضیح نداده است که ادامه کاهش نیروها را با این مصوبه کانگرس چگونه مطابقت می‌دهد. پنتاگون در مورد سوالی در این رابطه در یک اعلامیه مکتوب گفت که وزارت دفاع به همه الزامات قانونی بودجه مالی ۲۰۲۱ وفادار می‌ماند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق