خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

شورای عالی مصالحه ملی: جامعه بین‌المللی از مذاکرات صلح، آتش‌بس عمومی و ارزش‌های انسانی حمایت می‌کند.

به نقل از خبرنامه این نشست مجازی دیروز (28 جدی) با حضور سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، محترم محمد معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و آقای میرویس ناب معاون سیاسی وزارت امورخارجه‌ جمهوری اسلامی افغانستان سفرا و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مقیم کابل، برگزار شد. این دومین نشت مجازی است که تحت عنوان «تقویت اجماع در حمایت از روند صلح» به ابتکار کمیسیون امور منطقه‌یی و بین‌المللی شورای عالی مصالحه‌ ملی، وزارت امور خارجه‌ افغانستان و وزارت دولت در امور صلح برگزار می‌گردد.

خبرنامه با اشاره به وقفه در مذاکرات صلح می‌گوید: هیئت پس از برگشت به کابل در جریان اقامت در کابل با بخش‌های مختلف جامعه و با کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی در باره‌ تلاش‌های صلح بحث و مشوره نمود. در این نشست‌ها کمیته‌ رهبری راهنمود جامعی را برای هیئت مذاکره‌کننده نهایی و در دسترس آنان قرارداد.

خبر نامه می‌افزاید که هیئت در وقت معین به دوحه رفت و اکنون در قطر حضور دارد و آماده است با قاطعیت و صلاحیت با طرف مقابل در قضایای مختلف شامل اجندای صلح صحبت نماید. بحث روی آتش‌بس جامع و قطع خشونت‌ها در اولویت‌ بحث‌های هیئت جمهوری اسلامی افغانستان قراردارد.

شورای عالی مصالحه در باره اهمیت اجماع منطقه‌یی اظهار داشته است که: اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان حتمی است و با درک اهمیت موضوع جمهوری اسلامی افغانستان برای جلب همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی تلاش می‌کند. حضور پر رنگ شما در این نشست مجازی بیانگر تعهد شما به افغانستان و حمایت‌تان از تلاش‌های صلح می‌باشد.

در این نشست به ترتیب سفیر جمهوری چین، نماینده‌ی ویژه اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان، سفیر ملکی ناتو برای افغانستان، سفیر بریتانیا در کابل، سفیر جمهوری ترکیه، شارژدافیر سفارت ایالات متحده‌ امریکا، معاون سفیر جمهوری هند، نماینده‌ یوناما، شارژدافیر سفارت جمهوری فرانسه، معاون سفیر ناروی، سفیر دولت قطر، معاون سفیر ایتالیا، سفیر جمهوری اندونیزیا و نماینده سازمان همکاری‌های اسلامی صحبت کردند.

آنان در صحبت‌های خود حمایت کامل کشورها و سازمان‌های متبوع خود را از تلاش‌های صلح به رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی، قطع جنگ و خشونت، آتش‌بس عمومی و یافتن راه حل سیاسی برای مشکل فعلی ابراز داشتند. آنان از تکمیل‌شدن تشکیلات شورا ابراز رضایت کردند و فعالیت‌های شورا را در راستای دست‌یافتن به صلح ستودند. آنان همچنان افزایش خشونت در کشور و ادامه‌ قتل‌های هدفمند را محکوم کردند و خواهان پایان این روند غیرانسانی شدند.

خلاصه‌ نکات مشترک و عمده‌ سخنرانان:

1. حمایت از تلاش‌های صلح.

2. آتش‌بس فوری و قطع جنگ و خشونت‌ها.

3. سرعت‌یافتن مذاکرات صلح در دوحه.

4. صلح به رهبری و مالکیت‌ افغان‌ها.

5. محکوم کردن قتل‌های زنجیره‌یی و هدفمند.

در اخیر خبرنامه آمده است جمهوری اسلامی افغانستان از محورهای مزبور حمایت کامل می‌کند و شورای عالی مصالحه‌ ملی نیز در همکاری با متحدان و دوستان افغانستان تمام تلاش‌های خود را برای دست‌یافتن به صلح به خرج می‌دهد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق