خبرهای مرتبط

جمع

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

گلبدین حکمتیار: پاسخ به اسرائیل حق مسلم ایران بود

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی طی پیامی تصریح کرد:...

امیدواری شورای عالی مصالحه از رسیدن به صلح در دور دوم مذاکرات

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان امیدوار است که در مرحلۀ دوم مذاکرات بین‌الافغانی روی مسایل مورد اختلاف توافق صورت گیرد تا هرچه زودتر زمینه برای برقراری صلح و ثبات در این‌کشور فراهم گردد.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت که در جریان گفت‌وگوهای جاری روی مسایل مورد اختلاف توافق صورت می‌گیرد.

آقای خوزون افزود: “هر موضوع که برای توافق سیاسی مشکل ایجاد می‌کند از راه گفت‌وگو در میز مذاکره حل خواهد شد. امیدواریم زودتر به یک توافق سیاسی برسیم که در نتیجه آن شاهد تأمین یک صلح با عزت و دایمی در کشور باشیم.”

شماری از نهادهای مستقل که مذاکرات جاری صلح را از نزدیک نظارت می‌کنند پیش از این، از نیاز حضور یک جانب سومی و ناظر سخن گفته بودند.

حرکت مردمی صلح یکی ازین نهادهاست که گفته بود به این هدف که مرحله دوم گفت‌وگو‌ها با بنبست و کندی مواجه نشود نیاز است یک گروه بی‌طرف مردمی ایجاد شده و روی مسایل بزرگ اختلافی اگر نیاز باشد جرگۀ سنتی را فراخواند.

اقبال خیبر رییس حرکت مردمی صلح می‌گوید: برای حل مسایل اختلافی نیاز است یک جانب سومی و مطلقاً بی‌طرف گماشته شود تا میان دو جانب مسایل مورد اختلاف را حل کند، این یک بحث منطقی است. اگر احیاناً گروه سوم این مسئله را حل کرده نتواند یک کمیته مشترک متشکل از نمایند‌گان دو جانب و ملل متحد تهیه شود و براساس یک میکانیزم خاص لویه جرگۀ عنعنوی را فراخواند و آنچه لویه جرگه فیصله کرد به آن احترام گذاشته شود.

ولی سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید یک گروه بین‌المللی به شمول ملل متحد از مذاکرات جاری نظارت می‌کند. فریدون خوزون به رادیو آزادی گفت، نکاتی که منبع تشویش جهانیان است از سوی همین گروه حل می‌شود.

علاوه بر اینکه دو طرف مذاکره می‌کنند، یک گروپ حمایت از پروسه صلح هم داریم که سازمان ملل، امریکا و کشور میزبان قطر شامل آن است و هر موضوعی که نیاز به همکاری جهانی داشته باشد این گروۀ جهانی یا گروه حمایت از صلح در آن بخش همکاری می‌کند، فکر می‌کنم نیازی به یک جانب سومی نیست. برای موفقیت این پروسه حمایت کافی بین‌المللی را با خود داریم.

اینکه مرحله دوم مذاکرات تاچی وقت ادامه میابد معلوم نیست. هیئت مذاکره‌کننده دولت گفته است دراین دور تاحد زیاد روی برقراری آتش بس بحث می‌شود.

اولین مرحله گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به تاریخ دوازدهم سپتمبر سال گذشته آغاز شد که بعد از سه ماه گفت‌وگو، دو جانب روی صحبت‌های اصلی و آجندای گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی توافق کردند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق