خبرهای مرتبط

جمع

فعال شدن سیستم دفاع موشکی ایران پس از انفجار در اصفهان

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده که بامداد امروز (جمعه،...

«اسلام‌آباد دو پایگاه به آمریکا داده است»

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد...

معین وزارت داخلۀ حکومت سرپرست: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخلۀ حکومت سرپرست در...

حامد کرزی حملۀ موشکی ایران بر اسرائیل را دفاع مشروع خواند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به تازه‌گی دربارۀ...

آگاهان: طالبان در تبانی با کشورهای منطقه به طیاره‌های بی‌سرنشین پیشرفته دست یافته‌اند

شماری از نظامیان پیشین و اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که استفاده از فن‌آوری جدید برای حملات هوایی از سوی طالبان به تنهایی امکان پذیر نیست و شماری از کشورهای همسایه در این حملات نقش دارند.

به نقل از آریانا نیوز، در همین حال منابع در کندز می‌گویند که گروه طالبان روز گذشته نیز یک کندک ارتش ملی را در ولسوالی امام صاحب این ولایت مورد حمله هوایی قرار داده اند.

کار گیری از این فن‌آوری هرچند، حرف تازه‌ی نیست، اما در ماه‌های اخیر اینگونه حملات از سوی طالبان بر پایگاه‌های نظامی افزایش یافته است. پس از حمله هوایی این گروه بر قول اردوی ۲۱۷ پامیر، طالبان یک کندک ارتش ملی در ولسوالی امام صاحب کندز را نیز مورد حمله هوایی قرار داده است.

محمد یوسف ایوبی، رییس شورای ولایتی کندز می‌گوید که :” استفاده از پهبادها از سوی طالبان مردم را نگران ساخته، این گروه قول اردوی ۲۱۷ پامیر و یک کندک ارتش ملی را در ولسوالی امام صاحب کندز مورد حمله قرار داده است.”

آگاهان نظامی می‌گویند استفاده از چنین فن‌آوری به تنهایی امکان پذیر نیست و کشورهای منطقه در این حملات نقش دارند. آنان می‌گویند که در حال حاضر در بخش‌های از پاکستان بازار‌های آزاد وجود دارند و طالبان از آنجا پهپاد و سلاح‌های پیشرفته را بدست می‌آورند.

دولت وزیری، نظامی پیشین می‌گوید که:”هنوز هم در بخش‌های از پاکستان سلاح‌های پیشرفته آزادانه به فروش می‌رسد. نظامیان افغان میتوانند به ساده‌گی جلو حملات هوایی طالبان را بگیرد، حتی توسط کلاشینکوف.”

وزارت دفاع ملی هرچند در مورد استفاده پهباد‌های طالبان چیزی نمی‌گوید، اما پیش از این ریاست امنیت ملی استفاده از چنین فن‌آوری از سوی طالبان را تایید کرده است. کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان نیز می‌گوید که به دلیل ضعف استخباراتی، طالبان در نزدیکی پایگاه‌های نظامی حضور فعال دارند.

میر حیدر افضلی، رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس نماینده‌گان می‌گوید که:”ضعف استخباراتی سبب شده که طالبان در نزدیکی پایگاه‌های نظامی حضور گسترده داشته باشند. جلو این کار باید گرفته شود.”

آگاهان نظامی، هرچند این حملات را خطرناک می‌دانند، اما می‌گویند که نهاد‌های امنیتی و دفاعی می‌توانند به ساده‌گی جلو آنرا بگیرند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق