خبرهای مرتبط

جمع

هند فعالیت‌ مدارس دینی در این کشور را ممنوع...

حکومت سرپرست: توافق اسکان حکمتیار با دولت اشرف غنی بود

مقامات سابق حکومت سرپرست تصریح کردند توافق اسکان رئیس...

عامل حمله در قندهار در پاکستان آموزش دیده، به افغانستان آمده بود

یک رسانۀ نزدیک به حکومت سرپرست می‌گوید عامل حملۀ...

پوتین فردا را عزای عمومی در روسیه اعلام کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در...

آمادگی مشروط طالبان برای برقراری آتش‌بس

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه در صورت تضمین برقراری نظام اسلامی و خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان آتش‌بس را می‌پذیرد.

در حالی که درگیری‌ها در افغانستان باوجود مذاکرات صلح ادامه دارد و دولت نیز خواستار برقراری آتش‌بس در زمان مذاکرات است، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان شروط این گروه برای پذیرش آتش‌بس را اعلام کرد.

به نقل از تسنیم، مجاهد در این باره گفت: اگر فضای اعتماد بین دو طرف وجود داشته باشد و طالبان متوجه شوند که اهداف آنها بدون جنگ هم تحقق می‌پذیرد، جنگ را متوقف خواهند کرد.

سخنگوی طالبان درباره شروط این گروه برای پذیرش آتش‌بس از برقراری «حاکمیت نظام اسلامی، خروج کامل نیروهای خارجی و استقلال کامل کشور» نام برد.

وی خاطرنشان کرد: «ما اطمینان می‌دهیم اگر اهدافی که مردم در دو دهه گذشته جان خود را فدا کردند و برای رسیدن به آن تلاش نموده‌اند، بدون جنگ حاصل شود می‌توان درباره آتش‌بس توافق کرد».

به گفته سخنگوی طالبان، این گروه به از بین بردن «عوامل جنگ» و تامین صلح پایدار و برقراری ثبات در افغانستان متعهد است.

مجاهد با اشاره به استقرار دولت جدید در آمریکا و تاثیر آن بر توافقنامه قطر نیز تاکید کرد که طالبان این توافقنامه را نه با ترامپ بلکه دولت آمریکا امضا کرده است.

این در حالی است که همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات صلح در قطر، حملات طالبان به مناطق مختلف افغانستان تشدید شده است و دولت دلیل آن را تلاش طالبان برای تقویت موضع خویش در میز مذاکرات می‌داند.

دو روز پیش «محمد امین احمدی» عضو تیم مذاکره افغانستان در فیسبوک نوشت که طالبان بدون توجه به خواست عمومی مبنی برای پایان جنگ تلاش می‌کند تا جهاد تا تشکیل نظام اسلامی ادامه یابد و افزود که این گروه تمایل جدی برای مذاکره درباره مسائل مهم را ندارد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق