خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

دولت افغانستان: تا زمان کاهش خشونت‌ها زندانیان طالبان را آزاد نمی‌کنیم

مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان با اشاره به درخواست طالبان برای آزادی زندانیان این گروه اظهار داشت: آزادی زندانیان طالبان خشونت‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین دولت آن‌ها را آزاد نخواهد کرد.

«وحید عمر» مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس اداره ارتباطات عمومی و استراتژیک ریاست جمهوری این کشور گفت که زندانیان طالبان آزاد نخواهند شد.

این در حالی است که طالبان چندی قبل خواستار آزادی هفت هزار زندانی دیگر این گروه شده بود.

به نقل از رسانه‌ها، رئیس اداره ارتباطات عمومی و استراتژیک ریاست جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد که در مقابل آزادی زندانیان خطرناک طالبان در گذشته، مردم انتظار کاهش خشونت و آتش‌بس داشتند اما این گروه گام عملی در این راستا برنداشت.

وی ادامه داد که خشونت‌ها افزایش یافته است و دولت افغانستان زندانیان بیشتری از طالبان را آزاد نخواهد کرد.

وحید عمر تاکید کرد: تا زمانی که نیت واقعی طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها و تامین صلح روشن نشود، زندانیان این گروه آزاد نخواهد شد.

مشاور رئیس جمهور افغانستان گفت که «جمهوریت» گام‌های اساسی را برای به نتیجه رسیدن روند صلح برداشت است اما طالبان هنوز دیدگاه روشنی از دولت، رسانه‌ها، حقوق زنان و دموکراسی ارائه نکرده است.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز پیش‌تر گفته بود که عدم آزادی زندانیان و خروج سران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل بر مذاکرات صلح با دولت افغانستان در قطر تاثیر منفی می‌گذارد.

وی همچنین هشدار داد: «عدم برداشتن گام‌های عملی در اجرای کلی توافقنامه به شکل عام، به ویژه در مورد این دو موضوع که باید تاکنون نهایی می‌شد، تاثیر منفی بر روند جاری مذاکرات خواهد داشت.»

این در حالی است که امرالله صالح معاون رئیس جمهور افغانستان گفته است که: «با ادامه خشونت‌ها طالبان باید درباره زنده‌ماندن زندانیانش مذاکره کند.»

معاون رئیس جمهور افغانستان بار دیگر با تهدید به اعدام زندانیان طالبان گفت که اگر خشونت‌ها ادامه یابد این گروه باید درباره زندانیانش مذاکره کند.

«امرالله صالح» در بیانیه‌ای با اشاره با تشدید درگیری‌ها در این کشور همزمان با جریان‌داشتن مذاکرات در قطر خطاب به طالبان تاکید کرد که برای پیشرفت مذاکرات صلح نیاز به اعتمادسازی است.

وی با تهدید مجدد به اعدام زندانیان طالبان گفت که اگر این گروه به «کشتار مردم، اعضای جامعه مدنی و بمب‌گذاری‌های کورکورانه» ادامه دهد، طالبان باید درباره زنده‌ماندن زندانیانش مذاکره کند.

صالح  همچنین تصریح کرد که درصورت ادامه این حملات توسط طالبان «نه آزادی زندانی‌ها بلکه زندگی زندانیان آن‌ها شامل دستورکار خواهد گردید».

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان پیش از این در واکنش به درخواست صالح برای اعدام زندانیان این گروه هشدار داده بود: «اگر زندانیان ما را اعدام کنند ما نیز راه‌های جایگزین را در دست داریم و پیش از این نیز به آن‌ها نشان دادیم که اعدام چه بهایی دارد».

وی با تحریک‌آمیز خواندن این اظهارات نیز گفته بود که صالح برای تخریب روند صلح تلاش می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق